SOS från mänskligheten av Johanna Nilsson

Den här boken var en av tre som jag fick av min hemliga bokvän i ”Vårig-lyx”-bytet i våras. Bokvännen skrev att Johanna Nilsson var en av hennes favoritförfattare, men själv hade jag knappt hört talas om Johanna Nilsson, än mindre läst någon av hennes böcker. Så det kändes nytt och lite spännande att börja på den här för jag visste inte alls vad jag hade att vänta.

Boken handlar om ett antal personer som på ett eller annat sätt är knutna till Benjamin, som arbetar som eskort och tar emot både män och kvinnor. Samtidigt fungerar han som ett slags terapeut för dem eftersom de ofta har en benägenhet att öppna sina hjärtan för honom.

Cornelia lever med Tomas sedan många år tillbaka och de ska gifta sej, även om ingen av dem är säkra på om de verkligen vill det. Hon går till Benjamin regelbundet och hoppas att han någon gång ska bli mer än hennes hemlige älskare. Erika är domare och älskar sin sambo men har svårt att stå ut med hans barn. Även hon besöker regelbundet Benjamin och hon vill ha hårt och våldsamt sex med honom. Mikael har sömnsvårigheter efter att ha blivit övergiven av sin sambo Josefin och han går till Benjamin endast för att sova, inte för att få sex eller annan beröring. Anders har social fobi, lämnar sin lägenhet endast nattetid för att köpa skräpmat, och sitter mest framför datorn. Han blir chattkompis med Cornelias sambo Tomas på sidan ”SOS från mänskligheten” där de först mest diskuterar klimatförändringen och övervakningen av människor i dagens storebror ser dej-samhälle, men så småningom försöker Tomas få ut Anders i riktiga livet. Katja är rullstolsburen och jobbar som tatuerare – hon har tatuerat Benjamins kropp full med blommor, hon drömmer om att få ett barn och hoppas att Benjamin vill bli far till barnet. Vilket han inte vill.

Även Benjamin har problem. Han lider av minnen från sin ungdom när hans älskade manodepressiva syster Sasha gjorde självmord. Eller var det  verkligen självmord? Hoppade hon frivilligt, knuffade Benjamin henne, eller bad hon honom att knuffa henne? Han minns inte. Hans föräldrar har bestämt sej för att det var han som knuffade henne och de vägrar ha med honom att göra. De föraktar dessutom hans val av yrke och har totalt ignorerat honom de senaste 20 åren.

Vad ska jag säga om denna bok?? Jag har inte läst något liknande. Jag förstår att den handlar om ensamma, trasiga, förtvivlade människor, men jag uppfattar dem mest bara som konstiga. Dessutom är vissa avsnitt av boken riktigt vidriga. Det här är inte alls en bok i min smak, och om sanningen ska fram så blir jag inte ett dugg sugen på att läsa nåt mer av Johanna Nilsson. Varför läste jag då ut denna bok? Ja, jag var ju tvungen att få reda på hur det gick för dessa översexuella halvperversa typer.

3 thoughts on “SOS från mänskligheten av Johanna Nilsson

  1. Jag håller helt med dig om att vissa delar var riktigt vidriga. Jag var tvungen att se hur mycket jag skrev när du fick boken men där skrev jag inget som gav dig några aningar. Det är en bok som man sent glömmer men också att den är vidrig – i synnerhet mot slutet. Däremot tyckte jag den började bra och intressant, jag tror i alla fall att jag tyckte några av dem var intressanta att följa. Men att det som sagt spårade ur rejält.

  2. Cissi:
    Jag blev riktigt äcklad över avsnitten med övergreppen på barnen, fy!! Jag kände ju också att jag ville följa personerna och få veta hur det gick för dem – på ett sätt var de ju vanliga människor som hade lite trassel i sina förhållanden och i sina liv, men å andra sidan var de också väldigt kufiska. Alltför konstiga för mej i alla fall. Men kanske det finns såna där konstiga människor i verkligheten, jag är väl lite naiv och bor i en trygg liten bubbla…

  3. Jag läste den för flera år sedan och den sitter fortfarande kvar i mig. Vidrigheterna och människoödena. Den vill inte lämna mig. Jag har gett bort den till många efter att jag själv läst den och alla verkar tycka likadant.

Kommentera

