Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg

Den här boken kom ut för ungefär 20 år sen och finns även som film.

Smilla är en 37-årig grönländska som bor i Köpenhamn. Hon är lite udda, något av en ensamstöring och med hett temperament. I samma hus bor 6-årige Esajas, även han med grönländskt ursprung. Smilla och Esajas blir vänner, han tyr sej till henne då hans mamma har alkoholproblem och inte alltid tar hand om honom som hon borde.

En dag ramlar Esajas ner från hustaket och slår ihjäl sej. Smilla vägrar tro på polisens förklaring om olyckshändelse. Hon har sett Esajas fotspår i snön på hustaket, hon är expert på snö och hennes känsla för snö säger henne att dödsfallet inte var en olyckshändelse. Dessutom var Esajas höjdrädd och skulle aldrig ha gått upp på hustaket frivilligt.

Smilla tar saken i egna händer och bestämmer sej för att ta reda på vem eller vad som tvingade Esajas upp på taket och varför han dog. En otrolig och invecklad och farlig historia kommer i dager, och den leder henne tillbaks till Grönland.

Den här boken slank med i en bokbeställning för ett tag sen, det var ingen bok jag hade planerat att läsa men bestämde mej för att köpa den när jag fick syn på den. Jag hade inga specifika förväntningar på den och visste inte riktigt vad den handlade om, men jag hade ju hört talas om den och vet att den var väldigt i ropet när den kom ut.

Fröken Smillas känsla för snö är inte en vanlig deckare. Den är vackert och aningen poetiskt skriven, och Grönland och grönländska seder och bruk fascinerar. Men samtidigt är den invecklad och historien är svår att följa, jag tappar tråden. Den är både spännande och seg, och det tar mej ett bra tag att ta mej igenom den. En bra bok? Jag vet inte… Hade jag läst den när den kom ut och var som mest omtalad så tror jag nog att jag skulle ha haft för höga förväntningar och blivit besviken. Nu passerar den ganska obemärkt. 

2 thoughts on “Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg

  1. Den här köpte jag för massa år sen men kom mig aldrig för att läsa den. Det var alltid någon annan som var mer intressant och nu har den fått gått vidare till någon insamling (om jag minns rätt). Och det känns som jag gjorde rätt.

Kommentera

