Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Så har jag äntligen läst boken som ”alla andra” redan har läst och som de flesta lovordar.

Presidentens hustru handlar om Alice som är en helt vanlig tjej, född på 1940-talet, som bor tillsammans med sina föräldrar och farmor i en liten småstad. Som tonåring är hon med om en fruktansvärd olycka som påverkar hela resten av hennes liv.

I 30-årsåldern träffar hon den charmige Charlie Blackwell och efter en kort tid gifter de sej. Hon anstränger sej för att passa in i den rika familjen Blackwell och hon lär sej hur man uppför sej på fina klubbar och stora middagar, men hon känner sej inte omtyckt av alla familjemedlemmar. Charlie och hon är i alla fall lyckliga, även om deras förhållande under en period vacklar.

Charlie som är inblandad i politiken blir guvernör och till slut USA:s president, vilket gör Alice till landets första dam, något som hon tycker är både absurt och märkligt. Som presidentens hustru måste hon uppträda korrekt, men när hennes förflutna kommer ifatt henne måste hon fatta svåra beslut…

Tyckte jag då att den här boken var lika bra som alla säger? Jo, den var bra! Fast kanske inte så fantastisk som jag hade väntat mej. Och egentligen var det bara en liten del i slutet av boken som handlade om Alices liv som presidentens hustru, resten av boken handlade om hennes uppväxt, ungdom och hennes liv med Charlie innan han blev president. Och det var den delen av boken – innan presidentlivet – som jag tyckte bäst om. Slutet skummade jag bara igenom om sanningen ska fram… Men den var helt klart läsvärd och jag kommer att läsa mer av Curtis Sittenfeld.

11 thoughts on “Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

  1. Det är helt klart en nackdel att läsa den på svenska i det här fallet tror jag. Delvis på grund av att språket är så fantastiskt mycket bättre på engelska men också för att den engelska titeln inte har med presidenten att göra och att man därför inte luras att tro att det är det det ska handla om. Jag håller helt och hållet med dig om att det är hennes tidiga liv som det är roligast att läsa om!

    • Cia:
      Jag kan tänka mej att den är bättre på originalspråket – och den engelska titeln är absolut bättre än den svenska. Ibland blir den svenska titeln helt enkelt inte bra.

  2. Jag håller också med om att början var intressantast, fast jag tror att det delvis berodde på att jag redan hade en bild av den vuxna Laura Bush, vars liv boken är grundad på, och det kändes som jag redan kände till presidentens hustru Alice/Laura, men inte hennes väg dit.

  3. Jag kan bara instämma med det som du sagt och de som kommenterat ovan. Det som var minst bra med boken var just slutet och tiden som presidenthustru. Annars tyckte jag mycket bra om boken även om den inte är en sån som jag tänker tillbaka på i någon större omfattning (är drygt ett år sen jag läste den). Eller det är inte helt sant, själva olyckan kan jag tänka på ibland och hur man skulle må efter det som hände.

    • Cissi:
      Alla tycks vara ense om att tiden innan hon blev presidenthustru var mest intressant :-). Jag ser i alla fall fram emot att läsa mer av Curtis Sittenfeld – det här var första boken jag läste av henne.

Kommentera

