Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström

En omtyckt lärarinna blir påkörd och dödad i den belgiska staden Villette. Flera vittnen hävdar bestämt att det inte var en olycka, utan att det såg ut som mord.

Undersökningsdomaren Martine Poirot är den som utreder fallet och hon upptäcker att lärarinnan dolde en hemlighet som vissa personer inte vill att ska komma i dager.

Samtidigt undersöker Martines man Thomas, som är historiker, vad som ligger bakom den massgrav som upptäcks vid grävningar av ett bygge av ett nytt köpcentrum. Det visar sej osannolikt nog att de båda fallen har kopplingar till varandra, och sanningen finns att hitta många år tillbaka i tiden.

Vilken trevlig ny bekantskap Martine Poirot är! Intressant att läsa en kriminalhistoria som utspelar sej i Belgien – Ingrid Hedström var bosatt där i några år under 90-talet – men även lite svårt att hålla reda på alla franskklingande namn (som tur är finns det en lista på alla personer i början av boken). Lagom lättläst, inte allför invecklad men väldigt väl genomtänkt story, lagom spännande, en lagom-bok på de flesta sätt – men jag gillar lagom! Ser fram emot att läsa de följande böckerna om Martine Poirot (de står och väntar i bokhyllan).

6 thoughts on “Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström

    • Cissi:
      Nä men det är ju sådär ibland – man gillar första boken i en serie och tänker läsa de följande böckerna men så blir det inte av och sen kommer det en massa nya böcker som man vill läsa…

  1. Jag har velat fram och tillbaka över de här böckerna – köpa eller inte – och nu blev jag osäker igen eftersom senaste recensionen jag läste var dålig så hade jag bestämt mig för inte. Men vad gör jag nu?

  2. Monika:
    Låna!😀 Man blir lite förvirrad när man läser blandade recensioner! Fast själv blir jag mest nyfiken på en bok som får väldigt blandade recensioner, och sugen på att läsa den för att se vad jag själv tycker om den.

    • Låna? Du menar som på biblioteket? Tanken har föresvävat mig, men det verkar ju jobbigt🙂 Pocketversionen kostar ju bara 44 kr. Jag håller med dig om att blandade recensioner gör mig nyfiken och om jag ska gå efter vad du tyckt om andra böcker jag har läst så verkar vi tycka ungefär samma.

      • Monika:
        Aha, du är inte mycket för att låna🙂. Jag lånar på biblioteket ibland, men oftast köper jag böcker. Svårt att låta bli… Villetteböckerna har jag i pocket.

Kommentera

