Svart himmel av Arnaldur Indridason

I förra boken, Mörka strömmar, var det Elinborg som var huvudpersonen och i denna bok får Sigurdur Óli stiga fram, medan Erlendur fortfarande är bortrest.

Sigurdur Óli blir uppsökt av en gammal vän, Patrekur, som vill att Sigurdur Óli ska hjälpa hans svåger med fru som hamnat i knipa. De har deltagit i s.k swingerpartyn – partnerbyten – och nu har en av kvinnorna som varit med börjat utöva utpressning mot dem. Om de inte betalar en summa pengar kommer hon att lägga ut bilder på dem på nätet. Sigurdur Óli lovar motvilligt att åka och prata med utpresserskan, men när han kommer hem till henne kommer han mitt i ett överfall. Förövaren har slagit ner kvinnan och försvinner snabbt från platsen.

Det här är upptakten till en mordhistoria som är mera invecklad än Sigurdur Óli trott från början. Dessutom blir han flera gånger kontaktad av en gammal alkis som tydligen vill berätta något som hänt i det förflutna. Men vad?

Jag tycker inte att Svart himmel hör Arnaldur Indridasons bästa böcker. Men trots att det är en ”mellanbok” i mitt tycke så läser jag den gärna och snabbt. Jag tycker alltid om att läsa om Island, och jag tycker om att lära känna Sigurdur Óli bättre. Men i nästa bok hoppas jag att Erlendur är tillbaka så jag får veta vad han har sysslat med borta på östra Island under sin frånvaro. Har han fått sinnesro vad gäller sin bror som försvann för många år sen?

4 thoughts on “Svart himmel av Arnaldur Indridason

Kommentera

