Sankta Psyko av Johan Theorin

Sankta Patricias regionklinik – Sankta Psyko i folkmun – är ett sjukhus där mentalt störda våldsbrottslingar vårdas. I anslutning till sjukhuset finns förskolan Gläntan där barn till de intagna på Sankta Psyko går, och barnen får regelbundet hälsa på sina föräldrar på sjukhuset.

Hit till Gläntan kommer Jan Hauger för att jobba. Han är duktig med barnen, men han har även egna privata skäl till att ha sökt jobbet på Gläntan. Han har även hemligheter – precis som andra som jobbar på Gläntan och på Sankta Psyko verkar ha…

Precis som många andra som gillar Johan Theorins böcker så såg jag fram emot att läsa denna bok. Jag visste att Sankta Psyko inte handlade om Öland och jag förväntade mej inte heller en bok som liknade hans tidigare böcker. Däremot förväntade jag mej krypande spänning, kuslig stämning och rysningar längs ryggraden – kan man annat av en bok med titeln Sankta Psyko?

Fick jag då vad jag förväntade? Njääe, jag gjorde ju tyvärr inte riktigt det… Det dröjer länge i boken innan det riktigt händer något, spänningen byggs inte upp så mycket som jag hade trott, det blir inte så läskigt och ruggigt som jag hade väntat mej. Boken är alls inte dålig, men eftersom Johan Theorin är Johan Theorin så hade jag förväntat mej… tja, mer helt enkelt. Så mitt råd till er som ännu inte har läst Sankta Psyko: sänk era förväntningar så blir ni inte besvikna!

12 thoughts on “Sankta Psyko av Johan Theorin

  1. Med andra ord ska jag inte köpa den här som inbunden utan antingen låna den på biblioteket eller köpa den som pocket. Och nu har jag inga förväntningar alls🙂. Sen blir man nog lurad av både de tidigare böckerna och av baksidestexten där man lätt kan föreställa sig både det ena och det andra.

    • Cissi:
      Nej, du behöver inte köpa den här som inbunden. Bra att du inte har några förväntningar! Johan Theorin skriver ju bra så därför var förväntningarna höga för mej, även om jag visste att den skulle vara annorlunda än de tidigare böckerna. Titeln och baksidestexten bådade gott, men han nådde inte ända fram den här gången…

  2. Jag sitter här med ”Sankta Psyko” på bordet framför mig och blev faktiskt lite besviken av att läsa inlägget + kommentarerna. Men å andra sidan har jag sänkt mina förväntningar nu så inget ont som inte har något gott med sig?🙂

    • Hannah:
      Förlåt om jag gjorde dej besviken… Men förhoppningsvis gillar du boken bättre om förväntningarna inte är så höga🙂. Jag hade kanske tyckt annorlunda om boken ifall den hade varit skriven av en okänd författare, men nu är det ju Johan Theorin… Ska bli intressant att se vad du tycker om den sen!

  3. En otroligt bra bok. Välskriven och annorlunda. Theorins deckare i Ölandsmiljö är väldigt bra, men efter att ha läst denna bok känns det som om deckarna skrivits för att deckargenren är en väg att nå ut med de böckerna som kommer sen, ge en skjuts för den verkliga litteraturen.

    • Sus:
      Jag tyckte bättre om ölandsböckerna, men roligt att höra att någon tycker annorlunda🙂. Sankta Psyko tilltalade mej inte så mycket som jag hade väntat, men jag kommer definitivt att fortsätta läsa Johan Theorins böcker.

Kommentera

