Flickorna i Villette av Ingrid Hedström

Första boken i Villette-serien, Lärarinnan i Villette, läste jag i september och jag ville läsa bok nummer två ganska snart efteråt – annars när jag börjar på en ny serie och inte läser bok nummer två ganska omgående så är det lätt att jag glömmer bort mycket om huvudpersonen , eller att bok nummer två och därpå följande böcker helt enkelt blir lämnade olästa.

I Villette-böckerna heter huvudpersonen Martine Poirot och hon är undersökningsdomare i den lilla staden Villette i Belgien.

I den här boken hittas tre tonårsflickor mördade samma dag som Villette firar en stor festdag, vilket är en mardröm för de lokala politikerna eftersom man satsar på att göra Villette till europeisk kulturhuvudstad och därför är staden full med inbjudna journalister, inte bara från Belgien utan även från andra europeiska länder. Som tur är hittar Martine Poirot snabbt en misstänkt till morden, en ung man från trakten. Hon inser dock snart att hon begått ett misstag och att spåren pekar åt ett annat håll – det visar sej att liknande mord begåtts även i andra länder runtom i Europa, t.o.m långt tillbaka i tiden, och mycket pekar på att seriemördaren kan vara en journalist.

Samtidigt finns det händelser i Martines släkts förflutna som hon gärna vill veta sanningen om. Martines relation till sin mamma var under hela hennes uppväxt ansträngd, förmodligen pga mammans upplevelser i koncentrationsläger. Vad hände egentligen när mamman blev skickad till koncentrationslägret? Vem var det som angav henne?

Jag måste säga att Ingrid Hedström håller på att smyga sej in som en av mina favoriter bland svenska kriminalförfattare. Böckerna om Martine Poirot är ju lite annorlunda i och med att de utspelar sej i Belgien, och Hedström skriver dessutom bra. Storyn i den här boken är spännande och klurig och trådarna vävs ihop på ett verklighetstroget sätt på slutet. Om även bok nummer tre är lika bra så kommer Ingrid Hedström att platsa bland mina favoritförfattare!

2 thoughts on “Flickorna i Villette av Ingrid Hedström

  1. OK, jag ger upp. Från att ha varit på min vill-läsa lista och sedan åkt bort på grund av några dåliga recensioner, så lägger jag till Ingrid Hedström igen. Nu får hon ligga där tills jag faktiskt läst minst en bok.

Kommentera

