Själakistan av Ann Rosman

En skolklass på utflykt vid Carlstens fästning i Marstrand gör en fasansfull upptäckt: liket efter en kvinna klädd i medeltida kläder och utan huvud påträffas vid den gamla Offerstenen. Strax därefter hittar en gammal dam ett kvinnohuvud i sin trädgård.

Kriminalinspektör Karin Adler och hennes kollegor får hand om fallet. Snart hittas fler stympade kroppar och det verkar som om de brutala morden har att göra med gamla tidens häxjakt och trolldom. 

Själakistan är en svensk deckare helt i min smak! När jag läste Fyrmästarens dotter blev jag förvirrad av alla namn och personer som var inblandade, men nu känner jag ju alla huvudpersonerna och hade mycket lättare att hålla reda på vem som var vem. Dåtid och nutid vävs ihop i Själakistan, och även om man ganska tidigt kan gissa sej till vem mördaren är så blir storyn inte mindre spännande för det. Jag gillar Karin och hennes kollegor, plus att jag gillar att få veta lite om Marstrands historia. Kunde inte släppa boken igår kväll utan låg och läste till mycket senare än jag brukar…

4 thoughts on “Själakistan av Ann Rosman

Kommentera

