Änglamakerskan av Camilla Läckberg

Camilla Läckberg är ett säkert kort när man vill ha lättläst, trevlig deckarunderhållning för stunden!

Påsken 1974 försvinner en familj – två vuxna och tre barn – spårlöst från sitt hem på ön Valö utanför Fjällbacka, alla utom 1-åriga dottern Ebba som hittas tultande omkring ensam i matsalen. Hon adopteras av en familj och får en bra uppväxt. Många år senare återvänder Ebba och hennes man Mårten till ön för att rusta upp hennes barndomshem. De har förlorat sin lille son och lägger ner all sin tid på renoveringen av huset, i hopp om att övervinna sorgen och hitta tillbaka till varandra. Men så utsätts de för inte bara ett utan två mordförsök, och i samband med renoveringen hittar de även intorkat blod under matsalsgolvet. Är det blodet av Ebbas familj? Blev de mördade i matsalen och var finns kropparna? Varför vill någon nu få Ebba och hennes man ur vägen? Patrik Hedström och hans kollegor undersöker mordförsöken och börjar dessutom gräva i det gamla fallet med Ebbas försvunna familj.

Dessutom får man läsa en parallellhistoria med början år 1908 om Änglamakerskan och hennes öde och släkt, en historia som skickligt vävs samman med nutiden. Jag skäms inte över att jag gillar Camilla Läckbergs böcker, och hon gör mej inte besviken den här gången heller. Man vet vad man får, och jag kan ha överseende med att Erica som vanligt lägger sin näsa i blöt och äventyrar polisarbetet som en normalt funtad människa inte skulle göra i verkligheten.

9 thoughts on “Änglamakerskan av Camilla Läckberg

  1. Jag blir nog nästan alltid mest imponerad av Läckbergs historia som utspelar sig i dåtid. Så också i den här boken. Det är alltid de som får mig att fundera och bli nyfiken. Jag gillar också Camilla Läckberg och jag förstår inte varför alla bara klagar på Erica, svärmor är ju en riktigt otäck människa.

    • Monika:
      Jo, det är sant – svärmor är en riktig markatta, henne hade man inte stått ut med länge! Jag har gillat alla Läckbergs böcker och ser alltid fram emot nytt av henne.

    • fröken nytta:
      Alltså, jag skulle rekommendera att läsa dem i rätt ordning så hänger man även med i vad som händer på det privata planet med Erica och Patrik mfl:

      Isprinsessan
      Predikanten
      Stenhuggaren
      Olycksfågeln
      Tyskungen
      Sjöjungfrun
      Fyrvaktaren
      Änglamakerskan

      Så nu har du några böcker att införskaffa ;-). Jag har gillat alla Camilla Läckbergs böcker men kan inte säga vilken som är bäst – de är den sortens böcker som man glömmer handlingen ganska fort efter att man läst dem…

  2. Ping: Isprinsessan | fröken nytta

Kommentera

