Dubbla slag av Malin Persson Giolito

När Hanna var nyutbildad jurist var allt så lätt. Hon var duktig och ambitiös och utan att anstränga sej fick hon jobb på en av Sveriges största och bästa advokatbyråer.

Åtta år senare är det inte så lätt längre. Hanna är gravid med sitt tredje barn och har mer eller mindre fått se sina karriärsmöjligheter gå upp i rök. Hon kommer aldrig att bli delägare i den stora advokatbyrån och hon får inte längre några stora klienter eller stora uppdrag. Livet som småbarnsmamma  är  helt enkelt svårt att kombinera med en karriär som välmeriterad advokat. Hon får se sej omsprungen både av yngre kollegor och av manliga kollegor. Dessutom har hon svårt att få ihop privatlivet. Även hennes man har ett krävande jobb, hon har svårt att hitta tid för barn och hushåll, stressen dominerar hela tillvaron och hon och hennes man går varandra på nerverna.

Till slut får hon sparken från advokatbyrån. I samma veva upptäcker hon att en av kollegorna, som nyligen tagit livet av sej, haft något fuffens för sej. Hur ska hon hantera detta?

Hanna och jag har ingenting gemensamt, förutom att vi båda är småbarnsmammor. Men jag är ingen karriärsmänniska, jag skulle inte klara av att leva ett sånt hektiskt och stressigt liv som hon gör, och jag är så glad över att min man och jag inte grälar över småsaker som Hanna och hennes man gör hela tiden.

Relationsbiten samt hur Hanna försöker kombinera jobb och privatliv är ändå det som jag tycker är mest intressant i boken. Man blir otroligt förbannad över hur orättvist kvinnor behandlas och att Hanna inte har samma möjligheter till en karriär som hennes manliga kollegor. Eftersom jag inte är insatt i juridik överhuvudtaget så förstår jag ingenting av det som handlar om det som händer på advokatbyrån. Storyn om olagligheterna som hennes kollega varit inblandad i känns mest som en onödig bihistoria och jag hade åtminstone trott att den skulle kulminera i ett spännande avslut, men den faller bara platt till marken i slutet av boken.

2 thoughts on “Dubbla slag av Malin Persson Giolito

  1. Cissi:
    Jag hade egentligen inga planer på att läsa hennes böcker heller, men grabbade tag i dem på biblioteket häromsistens när jag fick syn på dem. Lite besviken blev jag nog på den här.

Kommentera

