Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Första boken i serien om den danske kriminalinspektören Carl Mörck (hur får man till ett danskt ”ö”??) – jag har sett fram emot att läsa den här boken, och förväntningarna var ganska höga. Danskarna är ju otroligt bra på att göra deckarserier på tv – är de lika bra på att skriva deckare?

Carl Mörck är tillbaks på jobbet efter en tids rehabilitering pga en traumatisk händelse när han själv blev skottskadad och den ene av hans kollegor dog och den andra ligger kvar på sjukhuset, helt förlamad.

Carl anses som en besvärlig polis att jobba med, och när han kommer tillbaks till jobbet blir han därför omplacerad till en nystartad avdelning som  kallas ”Avdelning Q” och som ska öppna och utreda gamla olösta fall. Carl får ett kontor längst nere i källaren och till sin hjälp får han en assistent som heter Assad.

Som första fall tar de itu med ett försvinnande som skedde 5 år tidigare när politikern Merete Lynggaard försvann spårlöst från en färja mellan Danmark och Tyskland. Hennes försvinnande är en gåta – det verkar inte ha funnits någon anledning för henne att ta livet av sej, men polisen hittar inte heller någon misstänkt för att ha mördat henne. Meretes bror som var med på färjan kan inte heller berätta något eftersom han är hjärnskadad efter en olycka i tonåren och inte kan prata. 

Till en början tänker inte Carl lägga ner någon energi på fallet. Han planerar att mest bara sitta med fötterna på skrivbordet och få tiden att gå genom att göra ingenting. Men nyfikenheten tar överhanden och dessutom är Assad duktig på att ta fram information som kan driva utredningen vidare.

Sanningen om Meretes försvinnande visar sej vara grymmare och mer ondskefull än någon har kunnat ana. Men kommer de att hinna rädda henne?

Samtidigt som Carl och Assad utreder Meretes försvinnande så får läsaren följa Merete och hennes kamp som inlåst i ett rum. Hon vet inte själv varför hon har blivit tillfångatagen och inlåst, eller vem hennes kidnappare är. Åren går och hon försöker behålla sitt förstånd samtidigt som hon hoppas att en dag få veta varför hon har råkat ut för denna omänskliga behandling.

Så – infriades mina förväntningar om denna danska deckare? Jag kan ju säga som så att boken var väl kanske inte riktigt den ultimata deckarläsningen som jag hade väntat mej. Enligt mej en ganska så ordinär deckare – men å andra sidan läser jag gärna ordinära deckare :-). Historien om Meretes försvinnande är ganska otrolig och osannolik, men inte desto mindre spännande. Carl och Assad är ett omaka par – jag gillar dem! – och jag kommer definitivt att läsa de följande böckerna i serien.

2 thoughts on “Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

  1. Det är alltid knepigt när en författare blivit hyllad. Man höjer sina förväntningar rätt rejält. För mig var den stora behållningen den tredje boken (den som gavs ut först men jag ville ändå läsa dem i ordning). Jag håller med om att storyn är väldigt osannolik men jag tyckte ändå att den var väldigt spännande.

Kommentera

