Du gamla, du fria av Liza Marklund

Annika Bengtzon och hennes familj är tillbaka i Sverige efter att ha bott i Washington i tre år där Annika jobbade som Kvällspressens utrikeskorrespondent. Annika är nöjd över att de är en hel familj igen, att hon och Thomas blev ett par igen, trots att hon vet att han fortfarande är otrogen med jämna mellanrum. Men det står hon ut med, nu får hon ha barnen hos sej hela tiden, inte bara varannan vecka som när Thomas och hon var separerade – det året höll hon på att slitas i stycken.

För tillfället är Thomas på jobbresa i Kenya. När Annika nås av beskedet att han och sex övriga personer från olika europeiska länder har blivit kidnappade slås hennes tillvaro i spillror. Är det en politisk kidnappning eller en kommersiell kidnappning där ”bara” en lösensumma kommer att begäras? När kraven från kidnapparna kommer är de orimliga. Dels vill de ha 40 miljoner dollar av Annika för att Thomas ska bli fri – samma summa begärs av de övriga offrens familjer – och dels kräver kidnapparna att gränserna mot Europa ska öppnas, skyddstullarna avskaffas och fördelning av jordens resurser. Annika är fast besluten att skrapa ihop lösensumman och till sin hjälp för att förhandla med kidnapparna har hon Jimmy Halenius som är statssekreterare på justitiedepartementet och Thomas chef. Om kraven inte tillmötesgås kommer gisslan att avrättas en efter en, och den förste som dör är en fransman som sedan hittas styckad på en gata i Mogadishu, Etiopien…

Jag har läst blandade recensioner om den här boken. Många verkar ha tröttnat på Annika Bengtzon. Själv har jag absolut inte tröttnat, jag köper hela historien med hull och hår. Vansinnigt spännande! Jag gillar Annika, trots hennes kantighet och förmåga att stöta folk ifrån sej. Jag tycker lite synd om henne för att hon inte har några nära vänner, ingen som kan ställa upp när hon behöver barnvakt. Jag sträckläste boken. Kunde dock ha klarat mej utan vidriga detaljer om tortyr och övergrepp och folkmordet i Rwanda… Jag klarar inte riktigt av sånt.

5 thoughts on “Du gamla, du fria av Liza Marklund

  1. Jo, det blev inte mycket läst i Thailand. Bara Isprinsessan och så började jag på Du gamla, du fria. Idag har jag tid att läsa den klart när jag är hemma från jobbet. Så spännande!

Kommentera

