Eldvittnet av Lars Kepler

En tonårsflicka på ett ungdomshem för unga tjejer med destruktivt beteende hittas brutalt mördad. Ingen har sett något, och att förhöra de övriga intagna tjejerna är inte lätt. En av dem försvinner dessutom, och stjäl en bil med en 4-årig pojke i baksätet. Hon blir misstänkt för mordet, och när bilen hittas nerkörd i en älv, tom, så antar man att både flickan och den lilla pojken har drunknat, och fallet betraktas som avslutat.

Men Joona Linna kan inte låta bli att lägga sej i fallet, trots att det inte är hans. Han är dessutom under utredning av rikspolisens internutredare och för tillfället fråntagen vissa arbetsuppgifter. Han fortsätter sina undersökningar och får bevis för att den förrymda flickan och den 4-årige pojken lever, och Joona tar upp jakten på dem. Jakten och upplösningen blir våldsamma…

Här kastas man rakt in i handlingen direkt, och från första kapitlet till det sista är det andlös spänning. Lars Kepler/paret Andoril kan verkligen fånga sina läsare, och det är så spännande så jag måste ta en paus i läsningen ibland för att liksom kunna andas. Samtidigt vill jag fortsätta läsa, och eftersom kapitlen är så korta är det lätt att tänka ”Bara ett kapitel till, bara ett kapitel till”… Puh, vilken bra bok är allt jag kan säga!!

7 thoughts on “Eldvittnet av Lars Kepler

  1. Jag tror du gillar Keplers/Andorils böcker aningen mer än mig🙂. Nu kan det bero på att jag valt att lyssna på böckerna. Hemskheter känns ännu mer hemska när man får dem direkt i öronen och inte kan snabba på det hela utan är är helt beroende av uppläsarens takt. Oavsett lär jag trots allt fortsätta läsa eller lyssna på kommande böcker.

    • Cissi:
      Ja, jag kan tänka mej att det blir en lite annan upplevelse att lyssna på en bok än att läsa den. Den här var nästan lite väl blodig för min smak, men den var ändå så bra, så bra! Jag längtar efter nästa!

Kommentera

