Under jorden i Villette av Ingrid Hedström

Den tredje boken i serien om undersökningsdomare Martine Poirot i den belgiska (påhittade) staden Villette.

En ung man hittas mördad på en pråm som håller på att lossas i Villette. Han visar sej vara journalist som skriver en bok om en stor gruvolycka som inträffade i staden på 1950-talet. Kan han ha kommit något på spåren som hade med olyckan att göra och som någon inte vill att ska komma fram så här många år efteråt? Martine Poirot misstänker att den ökände affärsmannen Stéphane Berger kan ha med mordet att göra, men det finns också ledtrådar som leder till det lilla gruvsamhället Hanaberget i Sverige. Allt hänger ihop på något sätt, men hur?

Egentligen är det här en bra historia, men boken tilltalar mej ändå inte. Det blir för spretigt, alltför många trådar, alldeles för många namn att hålla reda på, och det känns som om jag hela tiden väntar på att boken ska komma igång på riktigt – men den gör aldrig riktigt det. Den här tredje boken om Martine Poirot är i mitt tycke den sämsta. Men det betyder inte att jag överger undersökningsdomare Martine Poirot – eftesom jag gillade de två första böckerna i serien så kommer jag även att läsa nummer fyra, Blodröd måne över Villette.

Kommentera

