Radhusdisco av Morgan Larsson

Radhusdisco handlar om Morris som växer upp under 80-talet. Vi får följa honom under hela hans grundskoletid, från 1:an till skolavslutningen i 9:an. Han är en helt vanlig kille med en helt vanlig familj – och för mej är det en lättnad att han inte kommer från en missbrukarfamilj eller har några andra värre problem. Nej, istället handlar boken om en helt vanlig uppväxt och allt som hör därtill – funderingar och historier om tjejer, skola, kompisar. Morris är en kille som funderar mycket och som har diverse nojjor. Är han psykopat för att hans handstil lutar åt vänster? Kommer han nånsin att hitta en tjej som vill ha honom? Kommer han att börja röka och supa när han börjar högstadiet? Hans förhud är för trång och hur ska han göra om den alltid kommer att vara det?

Enligt vad jag har förstått så är Morris inte författaren själv, även om det mesta i boken är sant. Jag är själv ungefär lika gammal som författaren och gick i grundskolan samtidigt, under det glada 80-talet. Jag kan inte påstå att jag känner igen mej i allt han skriver, men visst ler man igenkännande åt vissa beskrivningar av hur det var då. Jag läste nån recension om att det inte finns någon riktig mening med boken, att det saknas en röd tråd. För mej behövs ingen röd tråd. Det räcker med själva berättelsen och historierna om hur det var att vara Morris under skoltiden på 80-talet. För mej är det underhållande läsning, jag gillar det!

10 thoughts on “Radhusdisco av Morgan Larsson

    • Viktoria:
      Ja, den var riktigt underhållande, tyckte jag! Jag har faktiskt inte hört författaren på radio (lyssnar aldrig på radio hemma, och får bara in P4 och Rix FM på jobbet) och inte sett på honom på tv heller (brukar inte se På spåret…).

  1. Den låter trevlig och nostalgisk. Jag har lagt in den i min låååånga bevakningslista så får jag se om den känns som något jag blir sugen på att köpa sen.

Kommentera

