Helgonet av Carin Gerhardsen

Fjärde boken i serien Hammarbypolisen.

Efter en pokerkväll tillsammans med tre vänner kommer Sven-Gunnar Erlandsson aldrig hem. Istället hittas han död, mördad med ett nackskott. Alla i hans omgivning pratar väl om honom, han var omtyckt, en vanlig familjefar och känd för att hjälpa hemlösa och utstötta personer. Men när Conny Sjöberg och hans kollegor på Hammarbypolisen gräver djupare i Sven-Gunnars och hans familjs och vänners liv så upptäcker de att allt inte är så idylliskt som det verkar. En försvunnen rysk flicka, en dotter som åkt utomlands och inte hör av sej, och otrohet – kan något av detta ha samband med mordet? Polisen får en misstänkt och tror att fallet är löst, men så enkelt är det inte…

Carin Gerhardsen har kommit att bli en av mina svenska favoritdeckarförfattare. Helgonet är lika bra som de tre första böckerna i serien, även om jag kanske kan tycka att polisernas privatliv – som jag brukar gilla att följa precis lika mycket som själva mordgåtan – kommer lite i skymundan i denna bok. Det gör dock inte så mycket och slutet på boken tyder på att det definitivt kommer en femte bok – förhoppningsvis snart.

8 thoughts on “Helgonet av Carin Gerhardsen

  1. Jag tycker också massor om Carin Gerhardsens böcker. Jag var tvungen att kolla in nästa bok och enligt Bokus kommer nästa den 21 maj… Haha, du vet kanske vad jag tänker på att du kan göra🙂.
    Nu var det ett tag sen jag lästa Helgonet men jag har för mig att det kom in några nya och att de mer privata delarna inte blev så ingående eftersom man fick följa så många.

  2. Ryktet säger att nästa bok kommer redan om några månader. Hon har också blivit en av mina favoriter och jag gillar verkligen karaktärerna, precis som dig gillar jag att ta del av deras privatliv och blev inte besviken i Helgonet heller. Nu ser jag fram emot nästa!

Kommentera

