Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson

Den här boken utspelar sej den sommaren när Alicja fyller 16 år (måste vara på 80-talet eftersom hon och hennes kompisar lyssnar på kassettband med Gyllene Tider). Alicjas mamma Beata kommer från Polen och Alicja är i den åldern när hon upptäcker hur pinsam hennes mamma faktiskt är, speciellt pga de kulturella skillnaderna. Beata bryr sej inte om att familjen äter möglig mat (det är bara att skära bort de mögliga kanterna på osten tex), hon bjuder Alicjas kompisar på äcklig soppa, hon berättar vitt och brett för alla släktingar i Polen om Alicjas problemhy och de kommer med förslaget att tvätta ansiktet med urin för att bli av med finnarna, hon bjuder hem släktingar från Polen som behöver hjälp med jobb och bostad (lika pinsamma de som Beata), hon tar hem polska hantverkare som jobbar svart med att renovera deras kök och badrum (och Alicja är den som får försöka förklara deras närvaro i huset när någon kommer på besök). Precis som om Alicja inte skulle ha nog med problem ändå – tex att hon blir kär i samma kille som sin bästa vän.

Det här var en rolig ungdomsbok :-). Jag gillade titeln eftersom jag faktiskt också är den utländska mamman. Fast när man kommer från svenskspråkiga Österbotten är man nästan svensk och de kulturella skillnaderna är praktiskt taget obefintliga, så jag är helt säker på att jag inte är lika pinsam som Alicjas mamma :-). Det var länge sen jag läste en ungdomsbok men från och med nu ska jag läsa fler. Det var 12-åriga dottern som kom hem med den här från biblioteket, och jag har sett fler av de böcker som hon läser som jag också skulle kunna tänka mej att läsa.


5 thoughts on “Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson

  1. Jag tycker också det kan vara trevligt med en väl skriven ungdomsbok ibland. Till exempel så lär fortsättningen på Cirkeln köpas in snart.

  2. Ping: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning – Emmy Abrahamson « Eli läser och skriver

Kommentera

