Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Jag hade inte tänkt läsa Cirkeln, helt enkelt för att den inte lockade mej, den verkade inte vara min typ av bok. Men nyfikenheten blev för stor och när jag ändå hade köpt den till 12-åringen som gillade den, så bestämde jag mej för att trots allt läsa den. Förväntningarna var inte så stora, men kanske jag skulle bli positivt överraskad?

 

Cirkeln handlar om sex tonårstjejer som bor i den lilla hålan Engelsfors och  som i vanliga fall inte umgås, men som utan att själva kunna styra det blir kallade till den gamla nedlagda folkparken där de får veta att de har ett uppdrag. De är häxor som ska rädda världen, och utan varandra kommer de inte att överleva.

Jag kan väl säga såhär om boken, att det var tur att mina förväntningar inte var så höga för då hade jag blivit besviken. Häxor är inte min grej, och när det blir för overkligt – som det faktiskt var här – så tilltalar det mej inte. Det bästa var avsnitten om tjejerna och deras vanliga vardagliga liv. Men å andra sidan – utan häxeriet hade det inte blivit någon riktig handling. Och boken var tillräckligt bra och spännande för att jag skulle vilja läsa ut den. Fortsättningen, Eld, är redan inköpt och jag tänker även läsa den – efter att 12-åringen läst den, för hon var betydligt mer fascinerad av Cirkeln än jag.

2 thoughts on “Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

    • Cissi:
      Jag tycker ungefär samma om vampyrer som om häxor. Läste de två första Twilight-böckerna men nån fler blev det inte. Kände mej lite för gammal för dem… Cirkeln däremot passar bättre både som ungdomsbok och vuxenbok tycker jag.

Kommentera

