Till offer åt Molok av Åsa Larsson

Sol-Britt Uusitalo hittas mördad i sitt hem, stucken hundratals gånger med ett vasst föremål. Hennes familj verkar vara förföljd av död. Sol-Britts pappa blev uppäten av en björn ett par månader tidigare, och hennes son blev ihjälkörd av en smitare. Även Sol-Britts farmor som var skollärarinna blev mördad i början av 1900-talet. Även om dödsfallen verkar vara en slump och troligtvis inte har något med varandra att göra så blir kammaråklagare Rebecka Martinsson nyfiken på familjens historia och börjar rota bakåt i tiden. Hon blir dock fråntagen fallet efter att Carl von Post övertalat deras chef om att han ska få åta sej det. Rebecka blir förbannad och tar ut semester men kan inte släppa fallet helt. Sol-Britt har även en sonson, 7-årige Marcus som har bott hos henne sedan hans pappa blev ihjälkörd. Rebecka och kollegan Krister får snart anledning att tro att även Marcus liv är i fara. Allt har att göra med händelser i Kiruna långt bakåt i tiden.

En klar sträckläsningsbok! Jag älskar omgivningen, det karga kalla norrländska landskapet. Jag vill inte bo sådär långt uppe i norr (jag bor tillräckligt långt norrut) men jag älskar att läsa om det. Åsa Larsson har lyckats skriva ännu en fenomenal historia – jag hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa bok om Rebecka Martinsson.


2 thoughts on “Till offer åt Molok av Åsa Larsson

  1. Åsa Larsson är en sån författare som jag läst några böcker av men sen slutat utan att riktigt veta varför. Om det inte var för att jag har så mycket oläst skulle jag nog ta nya tag eftersom många är positiva till hennes böcker.

Kommentera

