Tre sekunder av Anders Roslund & Börge Hellström

                         

Piet Hoffman lever ett dubbelliv. Hans familj tror att han jobbar på ett säkerhetsbolag, men i själva verket är han infiltratör åt polisen och har lyckats nästla sej in på en hög position hos polska maffian. Nu har han i uppdrag att på ett av Sveriges tyngsta fängelser ta kontroll över narkotikahandeln. Efter slutfört uppdrag har han fått löfte om hjälp till ett nytt liv. Men inne på fängelset är han ensam, och om han avslöjas blir han farlig för båda sidor. Det visar sej att han inte heller kan lita på dem som har lovat att hjälpa honom.

Välskriven, trovärdig – även om jag har svårt att tänka mej att det här kan hända i verkligheten, men vad vet jag å andra sidan om polisens jobb med infiltratörer? – och riktigt spännande. Ändå tog det mej en evighet att läsa den här boken (3 veckor ungefär) men det hade nog att göra med att jag hade svårt att hitta sammanhängande lästid. Korta lässnuttar här och där gör att det är svårt att komma in i en tjock bok med ett allvarligt ämne. Men precis som Roslund & Hellströms tidigare böcker så rekommenderar jag denna, de skriver helt suveräna böcker.

 

2 thoughts on “Tre sekunder av Anders Roslund & Börge Hellström

  1. Jag älskar också deras böcker som du vet men jag håller med om att de är tunga! Jag lyssnade på den här och det gick trögt första halvan, sen släppte det. Min sambo har läst en bok om en svensk infiltratör (en riktig) så det verkar förekomma. Det kan ha varit den här (men jag är inte säker): http://www.bokus.com/bok/9789113022826/infiltratoren-den-smutsigaste-harvan-inom-svensk-polis/
    Jag misstänker att deras senaste är lika tung om inte värre och drar mig lite för den. Jag har inte tillräckligt med läsro just nu (för rörigt på jobbet så tankarna vandrar lätt iväg) så jag avvaktar med lite tyngre böcker.

    • Cissi:
      Ojdå, har glömt att svara på din kommentar :-).
      Jag fick ju Roslund & Hellströms senaste i födelsedagspresent men har inte börjat på den än. Måste läsa lite annat emellan – två av deras böcker på raken känns lite maffigt.
      Det där med infiltratörer är lite läskigt. Tänk att det finns folk som vill göra sånt…

Kommentera

