Häxans tid av Árni Thórarinsson

                                                                                                                             

Journalisten Einar har mot sin vilja blivit förflyttad från Reykjavik till den lilla staden Akureyri på norra Island. Inte mycket händer i den sömniga småstaden men så förolyckas en kvinna under en forsränningsfärd, och ungefär samtidigt försvinner en ung amatörskådespelare vid namn Skarphedinn. Allt tyder på att kvinnans död var en olycka, men så får Einar ett telefonsamtal av en kvinna som påstår att den döda kvinnan blivit mördad. Einar försöker lite motvilligt ta reda på vad som ligger bakom detta påstående, samtidigt som han försöker luska vidare i Skarphedinns försvinnande.

Jag kan inte låta bli att ha Arnaldur Indridason i bakhuvudet när jag börjar på den här boken. Men det här är en helt annan sorts kriminalroman, och kanske är det därför som jag blir lite besviken. Eller kanske är det bara för att jag inte känner Einar så bra. Jag tycker mest att den här boken är lite småtråkig, och läser inte med samma iver som jag gör när jag tycker att en bok är riktigt bra. Och om jag har förstått saken rätt så är det här inte Àrni Thórarinssons första bok om Einar, det är bara den första som är översatt till svenska, vilket också är tråkigt. Jag vill gärna följa med en karaktär ända från början, och inte börja mitt i, även om varje bok är fristående.

2 thoughts on “Häxans tid av Árni Thórarinsson

  1. Den här har jag varit nyfiken på men det känns som jag avvaktar lite. Och varför välja en bok mitt i som första översatta bok? Ibland väljer de ju den ”bästa” men är den här bäst så undrar jag hur bra de andra är? Men jag går inte så långt så jag raderar den från mig lista med böcker jag vill läsa – än.

    • Cissi:
      Fast det kan ju hända att du gillar den🙂.
      Jag förstår inte heller varför man börjar översätta mitt i en serie. Likadant var det ju tex med Peter Robinsons böcker.

Kommentera

