Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Boken om Allan Karlsson som smiter från sitt eget 100-årskalas har knappast undgått någon. Många har läst den, nästan alla har väl hört talas om den. Själv hade jag inte tänkt läsa den – den lockade mej inte eftersom jag misstänkte att det inte var en bok jag skulle gilla. Men så fick jag den av min mamma – t.o.m hon hade läst den trots att hon egentligen inte är en bokläsare, men all uppmärksamhet kring boken gjorde att hon blev nyfiken. Hon blev dock besviken men tyckte ändå att jag skulle läsa den, mest bara för att se om hon och jag skulle vara av samma åsikt om boken.

Och visst är det en alldeles makalös historia om Allan Karlsson som levt ett synnerligen händelserikt liv. Rest världen runt, fått olika uppdrag som sprängämnesexpert och träffat otaliga politiska ledare. Nu, på sin 100-årsdag, kliver han ut genom fönstret i sitt rum på äldreboendet för att slippa allt ståhej kring sin födelsedag. Han hamnar på busstationen och råkar där få med sej en kappsäck full med pengar, den ena händelsen avlöser den andra, och återigen är han ute på en äventyrlig resa…

Jonas Jonasson har onekligen skrivit en fantastisk bok. Men – det är ingen bok som tilltalar mej. Den går oerhört segt att läsa och jag skrattar inte en enda gång (det står på pärmen att den är hejdlöst rolig). Precis som jag misstänkte så var det här inte alls en bok i min smak… Så min mamma och jag var av samma åsikt🙂.

5 thoughts on “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

  1. Jag är också skeptisk till den här och har än så länge valt att inte läsa den. Jag misstänker att humorn inte kommer tilltala mig heller. Det enda som gör mig lite intresserad är att man får sig en översiktlig historialektion – enligt vad en kollega har berättat.

Kommentera

