Istället för dig av Sofie Sarenbrant

Fortsättningen på Vecka 36.

16 år har gått sedan Agnes nyfödda son rövades bort från henne. Inte förrän nu är hon redo att släppa tanken på att någonsin få återse sin son, men dottern Nicole som nu är 18 år har bestämt sej för att utan sina föräldrars vetskap ta reda på vad som egentligen hände när hennes bror försvann, och om det är möjligt att hitta honom igen. Hon reser till Brantevik där kidnappningen ägde rum, men resan och försöket att hitta sin bror blir farligare än hon kunnat drömma om.

Det som många andra bokbloggare anmärkt på efter att ha läst den här boken är att i första boken finns ingen som helst antydan eller känsla om att den utspelades på 90-talet, och det måste jag hålla med om. Därför känns det märkligt att helt plötsligt hoppa 16 år framåt i tiden. Jag tyckte att mina förväntningar på Vecka 36 inte riktigt infriades, men att jag ändå ville läsa fortsättningen eftersom den slutade med en cliffhanger. Tyvärr är jag inte imponerad över denna bok heller. Språket är väldigt enkelt och rakt på sak, och jag tycker inte att storyn håller. Jag känner ingen vidare spänning i boken heller och trots att även denna bok slutar med en cliffhanger så känner jag mej inte sugen på att läsa följande bok. Tyvärr, det blir ingen fler bok av Sofie Sarenbrant för mej.

2 thoughts on “Istället för dig av Sofie Sarenbrant

  1. Jag förstår vad du menar. För mig kändes nästan Vecka 36 och I stället för dig som en bok. Jag har läst hennes tredje också mest för att den handlade om Yasuragi men jag var inte nöjd med den heller (mer än att den är otroligt snabbläst vilket kan vara skönt ibland).

    • Cissi:
      Lättlästa böcker behöver man ibland, men det får inte bli för simpelt… Camilla Läckberg och Viveca Sten är ju också exempel på författare som skriver lättlästa böcker, men dem gillar jag.

Kommentera

