Den dag jag blir fri – en bok om Katarina Taikon av Lawen Mohtadi

Katarina Taikon (1932-1995) är mest känd för sina böcker om Katitzi, men hon var också talesperson för romernas kamp för lika rättigheter i Sverige.

Många är vi väl som har läst Katarina Taikons självbiografiska böcker om zigenarflickan Katitzi men själv visste jag ingenting om hennes liv, så att läsa den här boken var väldigt intressant. Den handlar inte bara om Katarina utan också mycket om hennes och andra romers kamp om att få komma in i det svenska samhället, deras rätt att få gå i skola och folks fördomar mot romer. En läsvärd bok, även om jag skummade en del avsnitt som jag tyckte blev lite långrandiga.

Jag fick låna den här boken av en internetvän som bodde granne med Katarina Taikon i många år.

Kommentera

