Fladdermusmannen av Jo Nesbö

Fladdermusmannen av Jo Nesbö

Första boken om Harry Hole.

När en ung norsk kvinna hittas mördad i Sidney, Australien skickas Harry Hole dit för att bistå den australiensiska polisen. Han kommer att samarbeta med aboriginen Andrew Kensington och de får snart klart för sej att det är en grym seriemördare de har att göra med. Men det mesta med fallet är förvirrande och Harry upptäcker att vissa sanningar har undanhållits honom. Han möter även vackra svenska Birgitta, och all press med fallet gör att han trillar tillbaks i sitt alkoholmissbruk…

Jag fastnar direkt i den här boken – en deckare som faller mej helt i smaken. Spännande, lagom invecklat, ruggigt (på gränsen till alltför ruggigt för mej) – och när det gäller Harry Hole så både gillar och ogillar jag honom, och att ha tudelade känslor om någon är egentligen positivt för det finns ingen människa som har bara bra eller bara dåliga sidor. Jag är glad att jag har hela serien om Harry Hole stående i bokhyllan och jag ser fram emot att lära känna honom bättre.

3 thoughts on “Fladdermusmannen av Jo Nesbö

  1. Vad lustigt det är att man fastnar för vissa författare och vissa fastnar man inte för alls. Jag har läst den här och Kackerlackorna men blev inte så tagen som jag önskat. Däremot har jag läst en senare i serien (min första bok om Harry Hole eftersom de om ut i fel ordning). Kanske ger jag honom en ny chans men inte just nu…

Kommentera

