Kackerlackorna av Jo Nesbö

Kackerlackorna av Jo NesböEfter Fladdermusmannen kastar jag mej över Kackerlackorna, den andra boken i serien om Harry Hole.

En norsk ambassadör hittas mördad i Thailand och en politisk skandal hotar när man misstänker att han är pedofil. Harry Hole skickas, trots att han inte kan hålla sej från alkoholen, till Bankok för att med största diskretion ta hand om fallet tillsammans med thailändsk polis. Norrmän med tvivelaktigt rykte verkar vara inblandade och Harry Hole tvekar inte att trampa folk på tårna för att få fram sanningen.

Bok nummer två i en serie kan kännas lite jobbig att ta itu med när man har tyckt mycket bra om ettan – tänk om författaren inte har lyckats lika bra med uppföljaren? Men Jo Nesbö lyckas. Jag slukar Kackerlackorna på samma sätt som jag slukade Fladdermusmannen. Återigen en spännande bok i intressant miljö. Jag kan inte påstå att jag tycker bättre om Harry Hole efter den här boken, men han är ju heller ingen osympatisk människa. Han värnar om sin lillasyster som har ett lättare förståndshandikapp och som blivit våldtagen och gravid. Samtidigt har han svårt att ta hand om sej själv och kämpar ständigt med sitt alkoholmissbruk.

4 thoughts on “Kackerlackorna av Jo Nesbö

Kommentera

