Smärtans hus av Jo Nesbö

Smärtans hus av Jo NesböFjärde boken om kommissarie Harry Hole.

En kvinnlig anställd blir ihjälskjuten vid ett bankrån, och trots att rånet finns på film har polisen inga spår efter rånarna. Parallellt med fallet med bankrånarna har Harry Hole fullt upp med ett annat mord, nämligen på hans exflickvän – och Harry var den sista som såg henne i livet eftersom han var hembjuden till henne på middag kvällen innan hon hittades mördad. Dessvärre minns han ingenting av kvällen – blev han verkligen så full, och vad hände egentligen hemma hos henne? Hans ärkefiende Tom Waaler gör allt för att försöka sätta dit Harry. Samtidigt begås fler bankrån – är det samma rånare som begick det första rånet, eller en copy cat?

Ännu en bra Harry Hole-bok – den här har jag faktiskt läst förut, men det var många år sen och jag kom inte ihåg detaljerna i handlingen. Dessutom ”kände” jag inte Harry Hole då eftersom jag inte hade läst de tidigare böckerna. Nu ska jag ta en liten paus från Harry Hole och läsa lite annat innan jag tar itu med bok nummer fem i serien.

2 thoughts on “Smärtans hus av Jo Nesbö

Kommentera

