Mörk jord av Belinda Bauer

Mörk jord av Belinda Bauer12-årige Steven vill att hans mamma och mormor ska bli lyckliga. De är olyckliga för att Stevens morbror Billy föll offer för en seriemördare 20 år tidigare, men hans kropp har aldrig hittats och därför kan varken mamman eller mormodern finna frid. Varje dag sitter Stevens mormor i fönstret och väntar på att hennes son Billy ska komma hem. Steven tror att om han kan hitta Billys skelett och visa att han verkligen är död, så kommer mamman och mormodern att finna frid och de kan bli en vanlig, normal familj igen. Därför går Steven varje dag ut på heden och gräver i hopp om att hitta skelettet efter Billy – flera andra av seriemördarens offer hittades nergrävda där, men några av offren hittades aldrig. Men heden är enormt stor och Stevens jobb är lönlöst. Då bestämmer han sej för att skriva till seriemördaren som sitter i fängelse på livstid, för att fråga var han gömt Billys kropp. Vad Steven inte anar är att han sätter en livsfarlig sten i rullning…

Oj, vilken bra bok! Jag var lite rädd för att mina förväntningar skulle vara aningen för höga efter att ha läst alla lovord om den här boken, men jag blev inte besviken. Den innehåller inte rafflande spänning, utan det är mera en krypande, obehaglig spänning som smyger sej på. Och man kan inte låta bli att känna med Steven som inte har det så lätt och som vill göra allt bra för sin familj. Riktigt bra läsning!

6 thoughts on “Mörk jord av Belinda Bauer

  1. Nu berömmer även du den här boken så jag får ta tag i den rätt omgående. Den ligger ju hemma och väntar på att bli läst (lånat av min syster). Jag tycker bara den verkar obehaglig med den krypande spänningen… Varför blir jag allt mesigare?

Kommentera

