Pojken i resväskan av Lene Kaaberböl & Agnete Friis

Pojken i resväskan av Kaaberböl & Friis

Sjuksköterskan Nina Borg är van vid att se elände och människor som far illa genom sitt jobb för Röda Korset. När hon hjälper en väninna att hämta en resväska på Köpenhamns centralstation och hittar en liten naken och neddrogad pojke i väskan så känner hon på sej att hon inte kan överlämna honom till polisen. Hon bestämmer sej för att själv ta reda på varifrån han kommer och försöka återförena honom med sin mamma. När hon hittar sin väninna mördad förstår hon att både hon och pojken svävar i livsfara men hon är fast besluten att lösa allt på egen hand, trots att hon är jagad av män som vill ha tag i pojken till varje pris.

 

Att danskarna är fenomenala på kriminalserier på tv är känt sen länge, och nu har det även börjat poppa upp bra danska deckarförfattare. Jussi Adler-Olsen och Michael Katz Krefeld är två författare jag gillar starkt. Sara Blaedel har jag läst nån bok av, och Gretelise Holm har jag hört talas om men inte läst något av (nån som gillar hennes böcker?). Och nu har den här duon dykt upp – Lene Kaaberböl & Agnete Friis, som båda har skrivit böcker för barn och ungdomar tidigare.

Pojken i resväskan är helt klart en bok att rekommendera! Den har en bra handling, lättläst och bra språk, spänning utan att bli alltför blodig, en intressant huvudkaraktär. Jag tycker inte att jag riktigt lär känna Nina Borg så bra som jag skulle vilja – men det här är ju den första boken i en serie om henne så det finns möjlighet att komma henne närmare inpå livet framöver. Ser fram emot nästa bok – jag vet att det finns fler på danska och jag hoppas verkligen att de blir översatta till svenska också.

Kommentera

