Mörkt motiv av Louise Penny

 
mörkt motivDen här boken fick jag i födelsedagspresent av Cissi med bloggen Bokstunder! Boken utspelar sej i den tvåspråkiga delen av Canada vilket jag tycker är intressant eftersom jag själv är uppvuxen i tvåspråkiga Österbotten, Finland.

Kommissarie Armand Gamache och hans kollegor blir skickade till den lilla idylliska byn Three Pines utanför Montreal där en äldre dam hittats död i skogen. Hon har blivit skjuten med en pil genom hjärtat och till en början tror man att det rör sej om en tragisk jaktolycka, men dödsfallet visar sej vara mord. Gamache och hans team försöker genom att prata med lokalbefolkningen och lära känna dem ta reda på vem som kan ha haft anledning att röja den omtyckta gamla damen ur vägen, en uppgift som inte är så lätt eftersom personer och deras förhållanden till varandra ser annorlunda ut under ytan än vad de visar utåt.

”… en riktigt bra mysdeckare!” står det på baksidan av boken och jag kan bara hålla med! Trots att boken innehåller ett mord är det en mysig stämning i boken – den innehåller inga kriminella typer från undre världen, inga blodiga uppgörelser och inga obehagliga psykopater. I byn bor en samling trevliga människor – några av dem lite excentriska – och det är lätt att gilla byn Three Pines och dess invånare. Men en av dem är trots allt en mördare.

En passande bok när man vill ha en lättsmält deckare! Jag tänker definitivt läsa fler böcker om kommissarie Gamache och Three Pines. Tvåan heter Nådastöt och trean heter Den grymmaste månaden.

Tack för boken, Cissi!

2 thoughts on “Mörkt motiv av Louise Penny

    • Cissi:
      Jag ser fram emot att läsa tvåan och trean! Kan hända att jag beställer ytterligare några böcker inför semestern och då kanske tvåan slinker med🙂.

Kommentera

