Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen

 

marcoeffekten15-årige Marco växer upp i en stor familj där farbror Zola är tyrannen som styr och ställer. Barnen tvingas till tiggeri och fickstölder, och när Marco förstår att Zola tänker göra honom till krympling tar han till rymmen. Dessutom kommer han en farlig hemlighet på spåren och är snart jagad på Köpenhamns gator inte bara av Zola och hans klan utan även av polisen. 

Jag är lite fascinerad av vilka historier Jussi Adler-Olsen kommer på! Osannolika men samtidigt med såpass mycket verklighetsanknytning så att man tror att något liknande faktiskt skulle kunna hända, och att personer som figurerar i hans böcker även kan finnas i verkliga livet.

Först har jag lite svårt att komma in i boken men sen är den svår att lägga ifrån sej. Marco flyr för sitt liv och jag bara måste få veta hur det går. Samtidigt är handlingen aningen komplicerad och det är ingen bok jag plöjer igenom bara på ett litet kick sådär. Jag behöver läsro för att riktigt kunna koncentrera mej på den här boken. Men jag läser och gillar!

2 thoughts on “Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen

Kommentera

