Bunker av Andrea Maria Schenkel

9789188858887_large_bunkerTidigare har jag läst Mordbyn och Fallet Kalteis av samma författare, men av någon anledning har denna stått oläst i bokhyllan länge.

En kvinna hålls fången av en man i en gammal kvarn långt inne i skogen. Hon vet inte varför han överföll och förde bort henne och hon vet inte vad han vill henne. Är han någon från hennes förflutna? Varför har han annars en bild på henne och hennes bror? Vill han ha pengar? Hon bestämmer sej för att försöka lura honom för att bli fri.

Schenkel har ett eget sätt att skriva på. Kort och koncist. Vad jag minns gillade jag de två tidigare böckerna även om de var annorlunda jämfört med andra kriminalromaner. Den här däremot känner jag ingenting för. Man slungas rakt in i handlingen och även om stämningen är obehaglig så blir jag ändå inte berörd. Jag läser fort ut boken, nästan så att jag bara skummar igenom den. Den känns som en lång novell och jag glömmer den ungefär i samma stund som jag läser ut den.

2 thoughts on “Bunker av Andrea Maria Schenkel

Kommentera

