Ett sista andetag av Stephen Booth

9789189380912_200_ett-sista-andetag

Femte boken om poliserna Ben Cooper och Diane Fry vid kriminalpolisen i Derbyshire.

Mansell Quinn har precis blivit utsläppt från fängelset efter att ha avtjänat 14 år för mord på sin älskarinna. Strax efteråt hittas hans exhustru mördad, och Mansell själv är försvunnen. Är det hämnd han är ute efter? Gick allt inte rätt till vid rättegången mot honom? Blev han rentav oskyldigt dömd? Har han en lista på folk han tänker mörda nu när han släppts ut ur fängelset?

Precis som i tidigare böcker så tycker jag inte att mordhistorien är så märkvärdig, utan det är människorna och deras  relationer som är mer fascinerande. Stephen Booth är verkligt bra på att beskriva hur folk tänker och agerar och samverkar. En kriminalhistoria i långsamt tempo, men definitivt inte en tråkig kriminalhistoria – tack vare alla intressanta personligheter.

 

2 thoughts on “Ett sista andetag av Stephen Booth

  1. Jag blir ju nyfiken när du gillar dem så mycket. Problemet är att jag inte vet hur många jag har läst men det är åtminstone två där jag har koll på en av dem som jag läste för två år sen. Men en vacker dag när jag är sugen på en deckare och inte hittar så mycket annat kanske…

Kommentera

