Pansarhjärta av Jo Nesbö

pansarhjartaÅttonde boken om kriminalkommissarie Harry Hole.

Harry Hole har ”gömt” sej i Hong Kong och lever där ett enkelt liv, men blir en dag uppletad av Kaja Solness när Oslopolisen behöver hjälp med två otäcka mordfall – två kvinnor som hittats döda med sticksår i ansiktet som på något sätt tillfogats från insidan av munnen. Mot sin vilja följer Harry med hem till Norge, men inte förrän han får höra att hans far är sjuk och ligger inlagd på sjukhus.

Det framkommer att det som de två mördade kvinnorna hade gemensamt var att de för en tid sedan befann sej i en skidstuga tillsammans med ett flertal andra personer, och dessa personer blir nu mördade, en efter en. Mördaren är grym, kall och beräknande och jakten på honom tar Harry Hole ända till Kongo.

Det här är en komplicerad historia och boken är tjock, men Jo Nesbö är en fantastisk berättare. Jag har lite svårt för de blodiga detaljerna, men att sluta läsa eller hoppa över stycken är inte ett alternativ. Och jag vet inte varför ”alla” (inklusive jag själv) gillar Harry Hole, och varför kvinnorna faller för honom. Han är alkoholist, håller sej inte i trim, är en enstöring och en inte speciellt trevlig person faktiskt. Oslopolisen vill egentligen inte ha honom eftersom han inte kan samarbeta utan går sin egen väg, och han vill inte tillbaks till Oslopolisen, men ändå hamnar han där när de behöver hans hjälp. Jag undrar hur länge detta är hållbart? Hur många chanser ska han få och hur många gånger ska han ställa upp? Uppenbarligen i åtminstone ett par böcker till – som jag ser fram emot att läsa🙂 .

 

2 thoughts on “Pansarhjärta av Jo Nesbö

  1. I år kommer jag ta itu med Nesbös böcker. Jag har ju läst tre sen tidigare men fastnade när jag började från början. Men bok tre ligger hemma och väntar – bland otroligt många andra böcker iofs🙂.

    • Cissi:
      För många år sen läste jag också ett par tre Harry Hole-böcker, men i fel ordning. Sen – ifjol – bestämde jag mej för att beta av dem alla ända från början, och då läste jag också om de jag läst tidigare (kom bara vagt ihåg handlingen).

Kommentera

