Den stora matchen av Arnaldur Indridason

den-stora-matchenI den här boken hoppar vi tillbaka till år 1972 (för övrigt mitt födelseår) och får följa Erlendurs mentor Marion Briem.

En yngling  som hittas knivhuggen till döds inne på en biograf ställer till huvudbry för Marion Briem med kollegor. Vad kan en tillbakadragen 17-åring, vars största intresse är film, ha gjort för att bli mördad på detta sätt? Island har ”invaderats” av utlänningar i och med att en världmästarmatch i schack ska spelas mellan ryssen Spasskij och amerikanen Fischer – möjligtvis kan utlänningar vara inblandade i mordet. Men vad har ynglingen hört eller sett inne i mörkret på biografen i såna fall? Det visar sej att politik ligger bakom.

Till att börja med, ni som läst Indridasons böcker – vad säger ni om Marion Briem? Man eller kvinna? Nyligen läste jag nånstans att det har egentligen aldrig framkommit om Marion är en man eller kvinna. Det har jag aldrig reflekterat över – för mej har Marion alltid varit en kvinna. Nu när jag läst recensioner om Den stora matchen så skriver vissa recensenter ”han” och vissa skriver ”hon”. Och när jag läste boken så la jag nu märke till att Indridason nämner faktiskt aldrig Marion som ”han” eller ”hon”, utan det står alltid bara ”Marion”. Jag blev förvirrad, för helt plötsligt kändes Marion som en man för mej… Men i avsnitten som handlar om Marions barndom och vistelsen på sanatoriet när hen led av tbc så kändes hen som en flicka, och längre fram i boken blev jag också övertygad om att Marion är en kvinna. Jag antar att Indridason medvetet har skapat Marion till en ”hen”, och läsarna verkar också uppfatta Marion olika…

Hur som helst, jag gillade att gå bakåt i tiden och lära känna Marion Briem bättre. Jag tycker att Indridason (som vanligt) skriver utan strörre krusiduller, lite kortfattat och rakt på sak och utan större känslostormar, men hans sätt att skriva passar på nåt sätt ihop med Islands karga landskap. Jag är inte så förtjust i böcker som handlar om politik eftersom jag inte är så insatt och brukar ha svårt att hänga med, men här var det ändå på en nivå som jag klarade av. Jo, jag tyckte om den här boken.

7 thoughts on “Den stora matchen av Arnaldur Indridason

  1. Intressant! Jag har läst alla Indridasons böcker men nog alltid tänkt på Marion Briem som en man och aldrig funderat över att det skulle kunna vara en kvinna, men det skulle det ju kunna vara.😉

    • Monika:
      När jag läst de tidigare böckerna har jag aldrig tänkt på om det nånsin står han eller hon eftersom jag bara sett Marion som en kvinna, utan tvivel och utan att tänka på att hon skulle kunna vara en man. Men i Den stora matchen står det faktiskt inte en enda gång han eller hon… Och vid ett tillfälle är det nån som fäller en kommentar typ ”Hur kan det vara möjligt att inte genast se om en person är man eller kvinna?” om Marion. Men vissa händelser gör att jag nu är ganska så säker på att hon är kvinna…

Kommentera

