Svara om du hör mig av Ninni Schulman

svara-om-du-hor-mig

Tredje boken om journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund i Hagfors i Värmland.

En jägare hittas skjuten till döds under älgjakten. Någon i jaktlaget måste ha gjort det, men frågan är om det var ett vådaskott eller med vett och vilja. Alla nekar men det visar sej att fler än en av de misstänkta – och även andra i omgivningen – döljer hemligheter. Petra Wilander får inte leda utredningen eftersom hon är med i jaktlaget och jagade den här dagen, och därför rent teoretiskt är en av de misstänkta.

Magdalena Hansson är mammaledig med dottern Liv, lider av stor trötthet och även tristess, och när hon får möjlighet att skriva några artiklar om mordet tar hon chansen även om det gör att privatlivet och förhållandet till sambon Petter blir ännu mer lidande.

Jag tycker mycket om kvinnliga deckarförfattare, och Ninni Schulman är en av de nyare som jag har fastnat för. Jag gillar det vardagliga i boken, att den handlar om vanliga människor med vanliga problem. Handlingen skulle lika gärna kunna utspela sej där jag bor – i ett litet samhälle och i älgjaktslaget där min man jagar. Snabbläst bok helt i min smak.

.

4 thoughts on “Svara om du hör mig av Ninni Schulman

  1. Jag tyckte mycket om hennes första bok. Den andra var bra men inte lika bra som den första. Till den tredje undrar jag om hon återigen ska utsätta sig för fara och bli fast med mördaren på slutet…? Men jag kommer läsa den, kanske inte riktigt än bara.

Kommentera

