Årssammanfattning 2013

Jag har ju glömt att göra en årssammanfattning för 2013, men här kommer den nu – bättre sent än aldrig😉 .

Jag har läst totalt 45 böcker, vilket är sex färre än 2012.

Deckare/kriminalromaner: 37 st
Övrig skönlitteratur: 7 st
Ungdomsböcker: 1 st

23 böcker var skrivna av endast kvinnliga författare.
18 böcker var skrivna av endast manliga författare.
3 böcker var skrivna av två kvinnliga författare.
1 bok
var skriven av en kvinnlig och en manlig författare.

15 böcker var skrivna av svenska författare. 
30 böcker var skrivna av utländska författare.

Att jag har läst flest kriminalromaner är inte förvånande eftersom det är min favoritgenre – det brukar se ungefär likadant ut varje år.
Fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare ser också ungefär likadan ut som tidigare år, dvs flest kvinnliga författare.
Däremot skiljer sej fördelningen mellan svenska och utländska författare från tidigare år! Jag brukar övervägande läsa böcker av svenska författare, men 2013 läste jag flest utländska författare – ganska många fler än svenska dessutom!

Hela listan med lästa böcker 2013:

1. Smärtans hus – Jo Nesbö
2. Skulden – Jodi Picoult
3. Mörk jord – Belinda Bauer
4. Den kalla elden – Arnaldur Indridason
5. Pojken i resväskan – Lene Kaaberböl & Agnete Friis
6. Springfloden – Cilla & Rolf Börjlind
7. Honungsbiets hemliga liv – Sue Monk Kidd
8. Mercurium – Ann Rosman
9. Djävulsstjärnan – Jo Nesbö
10. Huset vid havets slut – Elly Griffiths
11. Causa mortis – Elias Palm
12. Hundpojken – Eva Hornung
13. Det som vilar på botten – Varg Gyllander

14. Frälsaren – Jo Nesbö
15. En lögn att lita på – Elizabeth George
16. Skuggsida – Belinda Bauer
17 Snömannen – Jo Nesbö
18. Brottsplats: Faithful Place – Tana French

19. Mörkt motiv – Louise Penny
20. I havet finns så många stora fiskar – Sara Lövestam
21. Från de döda – Mark Billingham
22. Var är Alaska? – John Green

23. Svarta hunden – Stephen Booth
24. Den sista akten – Mari Jungstedt
25. Marcoeffekten – Jussi Adler-Olsen
26. I farans riktning – Viveca Sten
27. Blodröd måne över Villette – Ingrid Hedström
28. Davidsstjärnor – Kristina Ohlsson

29. Hennes iskalla ögon – Carin Gerhardsen
30. Jungfrudansen – Stephen Booth
31. Så gott som död – Mark Billingham
32. Godnatt, finaste – Dorothy Koomson
33. Iskallt spår – Stephen Booth
34. Asfaltsänglar – Johanna Holmström
35. En ska bort – Pia Hintze
36. Blindspel – Stephen Booth
37. Känslan av död – Elly Griffiths
38. Bunker – Andrea Maria Schenkel

39. Innan du dog – Camilla Grebe & Åsa Träff
40. Mannen utan hjärta – Camilla Grebe & Åsa Träff

41. Pansarhjärta – Jo Nesbö
42. Ett sista andetag – Stephen Booth
43. Den stora matchen – Arnaldur Indridason
44. Lyckliga gatan – Liza Marklund
45. Svara om du hör mig – Ninni Schulman

Jag läser för mitt eget nöjes skull och jag brukar inte ha som mål att läsa ett visst antal böcker per år – jag vill inte att läsningen ska kännas som en press eller bli ett tvång. Men under 2014 ska jag i alla fall försöka öka läsningen och komma upp i 52 böcker, alltså en i veckan. Men om jag inte lyckas med det så kommer jag ändå inte att känna mej som en förlorare, för läsning för mej är trots allt ingen tävling🙂 .

4 thoughts on “Årssammanfattning 2013

    • fröken nytta:
      Jag är ju alltid hemma (när jag inte jobbar)🙂 . Har inget socialt liv överhuvudtaget så då finns tid att läsa🙂 . Ifjol läste jag ändå färre böcker än året innan, men i år satsar jag på fler😉 .

  1. Du har ju ändå pysslat många timmar med din andra hobby så det är inte konstigt att du inte hunnit med mer. Jag känner lite lässtress till och från och vill ibland inte läsa en tjock bok eftersom den kommer ta så lång tid vilket i sin tur innebär färre böcker. Men en tjock bra bok måste ju vara bättre än två dåliga korta. Men kollar jag för mycket på antalet är ju risken att jag inte läser de jag faktiskt helst vill läsa. Inte lätt det där…🙂

    • Cissi:
      Man borde jobba mindre och ha mera tid för fritidssysselsättningar🙂 . Känns som om timmarna aldrig riktigt räcker till för det man tycker är roligt och får en att koppla av.

      Jag vill inte känna lässtress, även om jag också gör det ibland. Men man läser ju faktiskt bara för sin egen skull, inte för någon annans…

Kommentera

