Vindsjälar av Mons Kallentoft

vindsjalarEtt nytt fall för Malin Fors med kollegor i Linköping där en gammal man hittas död på ett äldreboende, strypt i sladden till sin larmknapp. Det ser ut som självmord men lutar snart åt mord. Mannen hade skrivit kritiska insändare i tidningen om det privata vårdbolaget Merapia som har hand om äldreboendet där han bor och som tjänar stora pengar till bekostnad på personalen och de boende. Det ska sparas in på allt och lönerna är låga. Vårdbolagets ägare håller precis på att genomföra en stor affär med amerikanerna och enorma summor pengar står på spel – kan han vara inblandad i mannens död, i avsikt att få tyst på honom innan fler negativa artiklar kan skada affären? Den gamle mannens dotter och son är dessutom i behov av pengar båda två, och pengar hade han. Har någon av dem tagit livet av honom för att få tillgång till arvet?

Malins dotter Tove sommarjobbar på äldreboendet vilket gör fallet lite extra känsligt för Malin. Plus att Malins förståndshandikappade bror Stefan bor på ett annat boende som också sköts av ett privat vårdbolag där misshälligheter upptäckts.

Boken handlar mycket om dessa fall av vanvård som förekommer på vissa boenden, och hur orimligt mycket pengar ägarna till privata vårdbolag tjänar, medan deras anställda knappt har en anständig lön och inte hinner med sina arbetsuppgifter. Den handlar såklart också om Malin och hennes förhållande till Tove som nu håller på att bli vuxen och måste bestämma sej för vad hon vill göra i framtiden. Jag är glad att Malin orkar stå emot sina demoner och verkar ha någorlunda kontroll över sitt liv.

Men annars tycker jag att det här var den hittills svagaste av Kallentofts böcker (den sjätte i ordningen om Malin Fors). Den går lite på tomgång och tar sej aldrig riktigt. Jag känner mej inte engagerad, även om ämnet är viktigt.

6 thoughts on “Vindsjälar av Mons Kallentoft

  1. Eftersom det alltid är trevligt att återse gamla deckarbekanta så gillade jag den. Men som du säger så är det den svagaste hittills. Den kändes mer som en känga till vården och privata vårdgivare än en deckare.

    • Cissi:
      Den var ju inte direkt dålig, men den nådde inte upp till samma nivå som Kallentofts tidigare böcker. Men jag tröttnar inte på en författare bara för att det kommer en bok som är lite svagare – men blir det många svaga på raken så…

  2. Jag tycker mig ha märkt, utan att ha läst denna, att Kallentoft mer och mer har en politisk agenda i sina böcker. Visst kan böcker innehålla samhällskritik, men det får inte ta över från det boken sägs handla om.

  3. Så tråkigt att serien dalar! Jag har inte läst denna ännu, men jag ska göra det. Läste någonstans att han ska skriva en ny bok nu tillsammans med en annan författare. Men minnet sviker, minns ej mycket mer än så:(.

    • Boklusen:
      Förhoppningsvis var det här en tillfällig dipp! Inte så att jag tyckte att den var direkt dålig, men i mitt tycke inte lika bra som hans tidigare böcker.
      Jag har inte hört något om en ny bok med en annan författare, men det är väl något som visar sej så småningom i såna fall🙂 .

Kommentera

