Hus vid världens ände av Åke Edwardson

       

hus-vid-varldens-andeJag trodde att jag var klar med kommissarie Erik Winter. Jag minns hur missnöjd jag var över hur förra boken slutade, när man inte visste om Erik Winter drunknade eller inte (fast visst var det nåt om att pocketversionen hade ett annat slut?). Hur som helst, det var flera år sen jag läste den boken och hade lagt Erik Winter bakom mej. Men när en ny bok kom ut så ville jag absolut läsa den (även om det dröjde ett tag innan det blev av).

Jag är glad att återse kommissarie Winter. Efter sin nära döden-upplevelse har han bott i Spanien i två år tillsammans med sin familj, frun Angela och deras två små döttrar. Men så återvänder Winter hem till Sverige för att utreda ett mord på en mamma och två av hennes barn som blivit brutalt mördade i sitt eget hem – det tredje barnet, en baby, har av någon anledning skonats.

Erik Winter är sej lik. Han dricker sin whisky och han har kvar förmågan att ”se”, han är lite äldre och kanske känns han lite bittrare. Men jag gillar honom. Jag har sett att boken inte fått så bra recensioner, men jag håller inte med. I mitt tycke är det en bra Erik Winter-deckare och jag hade gärna fortsatt läsa om honom, men nu blir det kanske inga fler böcker i serien?

6 thoughts on “Hus vid världens ände av Åke Edwardson

  1. Jag vet att jag har läst den här men minns absolut ingenting av den, eller av serien Erik Winter för den delen😛 Tiden före bokbloggandet är avlägset långt borta och nuförtiden är det ju så enkelt att gå tillbaka och friska upp minnet😉

  2. Jag har läst alla tidigare delar och blev ganska… trött, när det kom en del till. Men kunde jag låta bli den? Nej, den står här och väntar på att bli läst. Om jag inte har alldeles fel för mig så har det kommit ännu en del, Marconi Park, om Winter.

    • Monika:
      Du har rätt angående Marconi Park! Den måste jag ju också införskaffa! Jag gillar Erik Winter.
      Det är svårt att överge serier man gillar, även om man kanske tröttnar lite till slut… Jag har egentligen tröttnat på Elizabeth Georges böcker men tror inte att jag kan låta bli att köpa hennes senaste ändå…

  3. Det här är en serie som jag läst någon/några böcker från för många år sen. Dessutom vet jag inte ens vilka det är (före bloggtiden). Jag har funderat på om jag ändå ska ta tag i serien men gett upp.

Kommentera

