Memento mori av Elias Palm

memento-moriTredje boken om rättsläkaren Ella Andersson, efter Corpus delicti och Causa mortis.

Jag har svårt att minnas exakt vad de två första böckerna handlade om eftersom jag tyckte att historierna var ganska osannolika och krångliga, jag hade svårt att hänga med i alla svängar. Och likadant är det med denna, en osannolik historia som jag har svårt att tänka mej skulle kunna hända i verkligheten. Men spännande!

Jag vet inte riktigt ens hur jag ska förklara bokens handling på ett kortfattat sätt. Ett huvud som skickas till rättsmedicinska avdelningen där Ella arbetar, organiserad brottslighet, händelser som inte är vad de ser ut att vara, hemligheter, tvära oväntade kast i handlingen. Jag känner mej nästan utmattad när boken är utläst. Som sagt, spännande – men jag är inte så förtjust i ingående beskrivningar av obduktioner, och jag kan tycka att Elias Palm skriver på ett sätt som känns lite stelt. Och en handling som känns lite för osannolik för min smak. Med tanke på hur boken slutade så har jag lite svårt att tänka mej en fortsättning? Det känns nästan skönt, för jag skulle trots allt inte kunna låta bli att fortsätta läsa om Ella Andersson om det kom en bok till…

2 thoughts on “Memento mori av Elias Palm

  1. Själv gillar jag att följa obduktionerna (så länge jag slipper vara fysiskt närvarande :-)). Men ja, det känns som det blir svårt att skriva en rimlig fortsättning på den här. Tyvärr så gillade jag Ella men jag gillade inte att handlingen blev så komplex.

Kommentera

