Mörka platser av Gillian Flynn

morka-platser (1)Gillian Flynn känns som en sån författare som jag läser sist av alla😉 . Men nu har jag läst Mörka platser!

Libby Day är strax över 30 och är en lite udda och missanpassad figur som tampas med sitt förflutna. När hon var 7 år blev hennes mamma och två småsystrar brutalt mördade, och Libbys äldre bror Ben dömdes för morden och sitter fortfarande, efter 25 år, i fängelse. Själv lever Libby på pengar från en fond, har inga vänner, och orkar vissa dagar inte ens kliva upp ur sängen. Nu börjar pengarna i fonden vara slut, och när en grupp människor som intresserar sej för gamla mordfall erbjuder henne pengar för att söka upp och tala med folk som var inblandade i morden på hennes familjemedlemmar så nappar hon. Människorna i ”Mordgruppen” tror nämligen att Ben är oskyldig och att Libby som vittnade mot honom blev lurad att säga att hon sett honom utföra morden.
Så hon letar upp folk ur det förflutna, träffar även Ben som hon vägrat ha kontakt med under alla hans år i fängelset, och minnen som hon förträngt kommer upp till ytan. Hon måste få reda på vad som hände den där natten!

En helt annorlunda deckare. Nej, inte deckare. Thriller? Spänningsroman? Bra var den i alla fall, jag dras in i Libbys värld och jag vill veta vad det var som hände – jag hade blivit galen om det varit en sån där bok där slutet och sanningen är lite luddig och man får gissa sej till vem som egentligen är skyldig. Men det var det som tur var inte.

Nu vill jag även läsa Gone Girl!

 

4 thoughts on “Mörka platser av Gillian Flynn

  1. Jag hade också lite svårt att genrebestämma, men spännande och bra var den oavsett genre🙂 Jag väntar på att Gone girl ska komma i pocket, då köper jag den.

Kommentera

