Svarthuset av Peter May

Jag hade läst en hel del lovord om desvarthusetn här boken innan jag själv läste den, och hoppades därför att mina förväntningar på den inte skulle vara för höga och göra mej besviken. Som tur var så var det en bok helt i min smak (precis som du trodde, Cissi!).

Isle of Lewis är en karg ö i Yttre Hebriderna och dit blir polisen Fin Macleod skickad för att hjälpa till med utredningen av ett mord. Fin är själv uppvuxen på ön men lämnade den för många år sedan för att bosätta sej i Edinburgh och har inte återvänt, förrän nu. Mer eller mindre mot sin vilja tvingas han återta kontakten med människor från sitt förflutna som han helt brutit med – bl.a barndomsvännen Artair och första kärleken Marsaili – och även händelser i det förflutna som han trodde att han för alltid lämnat bakom sej och helst velat glömma.

Boken är så mycket mer än en mordhistoria. Den handlar om Fin och hans uppväxt, och boken består till stor del av tillbakablickar – vilket jag inte alls har något emot eftersom det som hände då är betydelsfullt för hur allt hänger ihop nu. Intressanta karaktärer och mycket bra skrivet. Jag vet inte varför jag tycker så mycket om böcker som utspelar sej i karga miljöer – själv skulle jag aldrig kunna tänka mej att bo på ett sånt ställe.

Ser mycket fram emot nästa bok om Fin Macleod!

6 thoughts on “Svarthuset av Peter May

    • Monika:
      Karga, vindpinade öar, kalla ödelandskap långt i norr… Jag dras också dit! Men bara i böckernas värld, skulle inte vilja bo på en sån plats!🙂

Kommentera

