Den tredje rösten av Cilla & Rolf Börjlind

den-tredje-rostenAndra boken om Olivia Rönning och fd polisen Tom Stilton.

Olivia Rönning – som bestämt sej för att byta efternamn till Rivera – återvänder hem till Sverige efter att ha rest runt i Sydamerika en tid. Efter den omtumlande sanningen om hennes föräldrar och ursprung i förra boken behövde hon komma bort och hon valde att åka till Mexico, sin mammas hemland.
Väl hemma igen kastas hon rakt in i ett självmord – mannen som bor granne med hennes mamma hittas hängd i sitt vardagsrum av tonårsdottern. Olivia som är klar med sin polisutbildning men har valt att inte börja jobba som polis kan inte låta bli att lägga sej i fallet, hon misstänker att självmordet är mord och det visar sej att hon har rätt.

Samtidigt har Tom Stilton kommit på fötter, han lever inte längre på gatan utan hyr ett rum på en husbåt av en kvinna. Hans vän Abbas ber honom följa med till Frankrike när en gammal kärlek till Abbas hittats styckmördad utanför Marseille, och Stilton kan inte säga nej trots att han misstänker att han kan hamna i trubbel.

Olivia och Tom har en komplicerad relation till varandra men när det visar sej att dessa två händelser – den hängda mannen och den styckade franska kvinnan – har ett samband måste de konfrontera varandra och samarbeta.

Jag erkänner att jag inte minns detaljerna i förra boken. Det var en komplicerad historia med osannolikt många sammanträffanden, och det är lite likadant i denna bok. Jag retar mej på Olivias egenmäktiga beslut och försök att lösa fallet med den hängda mannen utan att ta kontakt med polisen och jag tycker att sammanträffandena är lite väl många även i denna bok, men den är trots allt spännande och svår att släppa ifrån sej.

 

4 thoughts on “Den tredje rösten av Cilla & Rolf Börjlind

  1. Du summerar mina tankar kring boken på ett utmärkt sätt! Jag håller med på alla punkter. Trots att jag blir irriterade på rätt många saker så kan jag inte låta bli att sträckläsa den.

Kommentera

