Döda talar inte av Ann Cleeves

doda-talar-inteDöda talar inte är den andra boken (på svenska) om Vera Stanhope – den första (Dolda djup) tyckte jag att var ”sådär”, men det berodde nog mest på att när jag läste den var jag fortfarande arg på Ann Cleeves för hennes sätt att avsluta böckerna om Shetlandsöarna. Nu när det har gått några år har jag hunnit smälta min besvikelse, och då tycker jag också bättre om Vera Stanhope :-).

Boken börjar med att Vera själv hittar en död kvinna i bastun på motionsklubben där hon börjat simma regelbundet på order av sin läkare, för att få bukt med sin övervikt. Den döda kvinnan visar sej vara socialarbetare, och Vera och hennes partner polisassistent Joe Ashworth tar sej an fallet genom att nysta i hennes familjeförhållanden, bakgrund, arbetsförhållanden. Brittisk kriminalroman på hög nivå där personskildringarna är den stora behållningen. Ann Cleeves kan sin sak! Vera Stanhope är inte speciellt trevlig alla gånger, men man behöver inte vara trevlig för att vara intressant.

För övrigt läste jag på Ann Cleeves hemsida att det har kommit en femte bok om Jimmy Perez på Shetlandsöarna, Dead Water, som är första boken i en ny kvartett om Shetlandsöarna och att bok nummer två i den serien, Thin Air, kommer i september 2014. Visst måste väl dessa böcker komma ut på svenska också?!

2 thoughts on “Döda talar inte av Ann Cleeves

  1. Jag tror jag läste första boken i serien om Vera Stanhope men föll inte riktigt för den. Sen såg jag delar av serien också som jag heller inte föll för så därför har det inte blivit fler Ann Cleeves för mig. Men när Dead Water väl kommer översatt hit så kommer jag hoppa på den – trots slutet i förra boken.

    • Cissi:
      Jag ser aldrig filmer eller tv-serier baserade på böcker :-).
      Nej, jag var inte heller förtjust i första boken, men den andra gillade jag bättre!
      Och fortsättningen på Shetlandsböckerna ser jag verkligen fram emot!

Kommentera

