Torka aldrig tårar utan handskar – 1. Kärleken, 2. Sjukdomen och 3. Döden av Jonas Gardell

torka-aldrig-tarar-utan-handskar-1-karlekentorka-aldrig-tarar-utan-handskar-2-sjukdomentorka-aldrig-tarar-utan-handskar-3-doden

Jag såg inte tv-serien och jag hade inte planerat att läsa trilogin av Jonas Gardell. Men nyligen när jag var på biblioteket bestämde jag mej för att låna något annat än deckare och då blev det så att jag nappade åt mej de här tre böckerna.

Jag visste vad trilogin handlade om men hade inga speciella förväntningar på den. Gripande, sorgligt, känslosamt och en vacker kärlekshistoria var ord jag hade läst om böckerna. Därför blev jag nästan lite överraskad när det inte alls var så jag kände… För i ärlighetens namn kände jag mest äckel när jag läste första boken. Äckel över hur desperata bögarna var efter sex. Med vem som helst och var som helst. Med första bästa som gav tecken, med äckliga gubbar som man inte var det minska attraherad av – i parker, i buskage, i portuppgångar och på stinkande skitiga toaletter. Det kändes som om allt bara handlade om att få sex. Jag blev nästan chockad. Var det såhär det var att vara bög på den tiden när böckerna utspelade sej?
Jag är kanske känslokall och oromantisk (och i ärlighetens namn inte så mycket för kärlekshistorier överhuvudtaget), men jag ser inte riktigt det vackra i de här böckerna. Är det meningen att man ska tycka att det är extra vackert för att historien handlar om homosexuella och deras kamp? Sorgligt, javisst – men jag förblir ändå märkligt oberörd. Jag tycker inte på något sätt att personerna får skylla sej själva för att de smittades av hiv (hur ska man kunna skydda sej mot en sjukdom som man inte ens vet att den existerar?) men jag fäller heller inga tårar. Jag kanske ska hålla mej till deckare i fortsättningen ;-).
Jonas Gardell skriver hur som helst bra, men avsnitten som handlar om vad diverse myndighetspersoner sagt om hiv och aids och vad som skrevs i tidningarna blir långtråkiga och dem skummar jag bara igenom.

2 thoughts on “Torka aldrig tårar utan handskar – 1. Kärleken, 2. Sjukdomen och 3. Döden av Jonas Gardell

  1. Jag har inte läst böckerna och har inte varit lockad av att göra det heller. Däremot såg jag tv-serien som jag tyckte mycket om. Men det berodde mycket på att skådespelarna kändes väldigt trovärdiga. Dessutom blev den inte långtråkigt eftersom myndighetsbiten bara kunde komma in lite kort här och var. Det går ju inte ha samma upplägg i en tv-serie som i en bok :-).

Kommentera

