Vackra människor av Peppe Öhman

vackra-manniskorJag är pinsamt dålig på att läsa böcker skrivna av finlandssvenska författare (jag borde ha ett större intresse med tanke på att jag själv är finlandssvensk), men Vackra människor av Peppe Öhman var jag nyfiken på efter att ha hört mycket om den och jag tyckte det passade bra att läsa den nu när vi är hemma i Vasa på semester.

Boken handlar om två par, Ida och Max samt Sanna och Johannes, boende i Helsingfors, i 30-35-årsåldern, och med barn som nyligen börjat på samma dagis. Deras vägar korsas och när Ida och Johannes attraheras av varandra påverkas såklart allas liv. Jag känner inte igen mej själv i boken på det sätt att mitt liv ser annorlunda ut än karaktärernas i boken – jag bor inte i en storstad, jag lever inget krogliv överhuvudtaget och jag har inget jobb som påminner om deras. Däremot känner jag igen mej i vissa av huvudpersonernas karaktärsdrag och ibland skrattar jag för mej själv när jag läser något som passar in på mej själv (”Ida tyckte att det i största allmänhet var påfrestande att umgås med folk” eller när Sanna retar upp sej på bloggare som inte kan skilja på enda och ända eller stavar ”förresten” med ä😀 ). En del av problemen i deras relationer är helt främmande för mej, men jag tycker ändå om att läsa boken. Peppe Öhman skriver bra om vardagen med småbarn, kärlek, vänskap, känslor och livets berg- och dalbana. Roligt med vissa finlandssvenska ord och uttryck, och bra flyt i texten. Dock stör det mej en aning att det lite väl många gånger fattas ord eller har smugit sej in nåt extra ord i en mening. Men på det stora hela en bok jag gillade!

4 thoughts on “Vackra människor av Peppe Öhman

Kommentera

