Boktjuven av Markus Zusak

boktjuvenJag gissar att ”alla” har läst Boktjuven, eller åtminstone hört talas om den. Om Liesel Meminger som växer upp hos en fosterfamilj under andra världskriget och som upptäcker att hon älskar böcker och ord. Jag känner mej ofta lite allergisk mot böcker som blir tokhyllade och som ”alla” gillar, och brukar därför känna mej tveksam till att läsa såna böcker eftersom jag är rädd för att bli alltför besviken, men efter rekommendation från 14-åriga dottern bestämde jag mej för att trots allt läsa denna. Och det ångrar jag inte! Med en annorlunda berättarstil var det definitivt en läsvärd och tänkvärd bok om en tung period i världshistorien. Men allt var inte bara död och elände under denna tid, det fanns även ljusglimtar, medmänsklighet och varm vänskap. En sån där bok som kommer att finnas kvar i minnet länge.

4 thoughts on “Boktjuven av Markus Zusak

  1. Jag tyckte också mycket om den här och gillade att man här fick se tyskarna ur ett annat mer nyanserat perspektiv. Och även hur svårt de fick det om de inte visade sin trofasthet mot nazismen. Det är så lätt att framställa alla tyskar som monster.

Kommentera

