Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad

stjarnlosa-natter-en-berattelse-om-karlek-svek-och-ratten-att-valja-sitt-livEn sån där omtalad bok som jag tvekade över om jag skulle läsa eller inte. Men när 14-åriga dottern sa att de skulle läsa den på svenskan i skolan bestämde jag mej för att läsa den jag också.

Men jag vet inte riktigt vad jag tyckte om boken… Det ovanliga med handlingen är att det är en kille (Amàr, med kurdiska rötter, men uppvuxen och bosatt i Sverige med sin familj) som blir bortgift, istället för att det handlar om en tjej som blir bortgift, vilket ju ofta är det vanliga, eller i alla fall det som oftast uppmärksammas. Men språket i boken är inget vidare och jag blir inte så engagerad i Amàrs öde, kanske för att jag irriterar mej på hans sätt att hantera sin situation och de människor som berörs. Samtidigt förstår jag mej ju inte heller på detta med hederskulturen och hur dessa människor tänker och agerar. Boken var i alla fall lättläst, men tyvärr berörde den mej inte på det sätt som jag kanske hade hoppats.

2 thoughts on “Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad

  1. Jag tyckte det var knepigt att skriva om den här boken och jag förstår vad du menar (och jag håller med). Boken skulle passa bäst som bokklubbsbok för det finns mycket att prata om kring den. Språket, handlingen, att se det ur en killes perspektiv (fast jag kände mest för tjejen han förväntades gifta sig) och så vidare.

Kommentera

