Jakthundarna av Jörn Lier Horst

jakthundarnaEnligt vad jag har förstått är Jörn Lier Horst en populär kriminalförfattare i Norge (han är även polis) och har skrivit flera böcker om William Wisting som är utredare vid polisen sedan många år tillbaka, men Jakthundarna är den första boken utgiven på svenska (i Norge är detta den 8:e boken i serien om William Wisting).

William Wisting är som sagt en erfaren polisman som ägnat hela sitt yrkesliv åt att jaga brottslingar. Men när en gammal mordutredning tas upp igen och Wisting misstänks för att ha planterat bevis mot mördaren (som dömdes och nu har släppts efter många år i fängelse) blir han avstängd och är tvungen att själv försöka ta reda på sanningen om vad som hände den gången för 17 år sedan när en ung tjej vid namn Cecilia försvann och sedan hittades mördad. Någon som då arbetade med fallet verkar ha planterat bevis, men vem? Och varför pekar misstankarna mot Wisting? Till sin hjälp att hitta sanningen har Wisting sin dotter Line som arbetar som kriminalreporter. Så försvinner en ung kvinna igen, och saker och ting tyder på att detta försvinnande kan ha samband med Ceciliafallet.

På pärmen till boken står det ”…bättre än Jo Nesbö” – det kan jag inte riktigt hålla med om, för att slå Jo Nesbö är nästan omöjligt. Men bra är det! Jag gillar boken – det är inte en bok med blodiga mord och en massa makabra detaljer, utan det är helt enkelt en kriminalroman med trovärdig handling om en omtyckt polisman som vill få fram sanningen, rentvå sej själv och gå till botten med vad som hände när någon inom polisen av någon anledning manipulerade med bevis. Spännande på en alldeles lagom nivå.

Jag ser fram emot att läsa mer av Jörn Lier Horst! Jag skulle gärna ha läst serien ända från början, men om jag inte hade vetat att det fanns tidigare böcker så skulle jag ha trott att det här var den första.

 

 

6 thoughts on “Jakthundarna av Jörn Lier Horst

  1. Det är synd att de inte översatt alla böckerna, men det kanske kommer. Jag skulle ju gärna vilja läsa den här boken, men vill inte börja mitt i en serie.

    • Monika:
      Jag visste inte att det här inte var den första boken när jag läste den, det fick jag reda på först efteråt. Jag tyckte inte att det märktes att man hoppade in mitt i en serie. Men visst skulle jag också gärna läsa serien från början.

  2. Den här ligger i min lista på Storytel. Men än en gång valde jag en annan bok (jag ska precis börja med Keplers Stalker). Men någon gång blir det den här. Men det är lite tråkigt när de ger ut en bok som inte kommer först i en serie.

Kommentera

