Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito

bortom-varje-rimligt-tvivelDet var ett tag sen jag läste första boken om advokaten Sophia Weber, Bara ett barn, så jag var tvungen att leta ett tag i minnet för att komma ihåg vad den handlade om och för att bekanta mej med Sophia igen.

I den här boken blir Sophia tillfrågad att hjälpa en man vid namn Stig Ahlin som sitter dömd för mord på en tonårig flicka (plus att han vid tiden för mordet även var misstänkt för att ha begått övergrepp på sin egen dotter – något som aldrig ledde till åtal, men som ändå bidrog till att Stig blev ännu mera avskydd av allmänheten). Han har redan avtjänat flera år av sitt straff men brister i mordutredningen gör att Sophia blir tillfrågad att försöka ta reda på om Stig verkligen är skyldig. Stig är inte speciellt samarbetsvillig och folk i allmänhet kan inte förstå hur Sophia vill hjälpa någon som han. I folks ögon är han skyldig – antingen till mord eller till övergrepp på sin dotter.

Läsningen av den här boken går lite trögt. Egentligen är jag inte så förtjust i böcker om advokatyrket, jag tycker bättre om poliser :-). Det känns som om jag hela tiden väntar på att något ska hända, att boken ska gå snabbare framåt än den gör. Jag tycker ärligt talat inte så mycket om Sophia heller, hon verkar lite kall på nåt sätt…

 

2 thoughts on “Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito

  1. Jag har en av henne böcker hemma (den första) men av någon anledning blir jag aldrig sugen på den. Jag föredrar också böcker med poliser framför advokater men värst för mig är böcker med journalister som huvudpersoner. Det är nog därför jag aldrig läst Liza Marklunds serie.

Kommentera

